Nejen označení česká značka, ale i to, zda je výrobek nesoucí českou značku vyroben v Česku, je pro podstatnou část spotřebitelů důležité, vyplývá z aktuálního výzkumu GfK Czech, realizovaného u příležitosti konference Retail Summit 2011. Zejména v některých kategoriích – u masa a masných výrobků, piva, mléčných výrobků, másla a olejů či ovoce a zeleniny – upřednostňují zákazníci české výrobky před zahraničními. Dotazování na reprezentativním vzorku populace proběhlo online ve dnech 12. – 17. ledna 2011, tedy v době tzv. německé dioxinové krize.
Tři čtvrtiny respondentů preferují alespoň v některých kategoriích české výrobky před zahraničními. Přitom míra preferencí klesá s věkem – ve skupině lidí starších 55 let preferuje české značky 79%, ve skupině 15-35 let je to pouze 67%. Spontánně zmínili respondenti nejčastěji jako preferované mléčné výrobky (64%) a maso a masné výrobky (59%). S větším odstupem následovala ovoce a zelenina (31%) a pečivo (24%).
„Nejdůležitějšími kritérii při výběru potravin je pro české spotřebitele čerstvost a kvalita, ta rozhoduje u 97 % populace. Podstatná je i předchozí zkušenost a cena,“ uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing GfK Czech. „Ve světle toho je fakt, že u plných 61 % nakupujících nákupní rozhodnutí ovlivňuje i původ produktu (tj. zda byl vyroben v Česku nebo v zahraničí) jasným signálem o tom, že se české výrobky těší důvěře spotřebitelů. Považuji to za pozitivní impuls pro české výrobce,“ dodal Jaroslav Jíra.
Pro většinu respondentů 86% je rovněž podstatné, zda se produkty prodávané pod českou značkou skutečně vyrábějí v České republice. Nejvíce se o tuto problematiku zajímají respondenti ve věku 36-55 let (92%). Na druhou stranu počet respondentů, pro které je podstatné, zda má česká značka skutečně českého vlastníka, je nižší (61%). Opět největší zájem je u věkové skupiny 36-55 let (74%). Jako příklad české značky byla ve výzkumu dotazována znalost a preference KlasA, kterou zná 91% nakupujících a 69% z nich uvádí, že v posledním půlroce zakoupili nějaký výrobek nesoucí toto označení.
Informace o výzkumu
Výzkum byl realizován ve dnech 12 – 17. 1. 2011 na vzorku 499 respondentů, metodikou CAWI (online dotazování pomocí internetu). Výběr byl proveden kvótně na reprezentativním vzorku dle pohlaví, věku a regionu.