Společnost Google dnes představila výsledky nezávislé studie The Boston Consulting Group (BCG) Země internetová (www.zemeinternetova.cz), která měla za cíl porozumět povaze a velikosti ekonomické aktivity na internetu v České republice. Dle studie přispěl internet v roce 2009 českému hospodářství odhadem 130 miliardami Kč, což představuje 3,6 % HDP a Češi patří v Evropě k aktivnějším zákazníkům nakupujícím online. Česká republika si v porovnání s mnoha středoevropskými a východoevropskými zeměmi vede velmi dobře, stále však její ekonomická aktivita na internetu zaostává za jinými vyspělými zeměmi zejména vlivem slabé internetové infrastruktury.
Analýza dopadu internetu na českou ekonomiku proběhla v období od října 2010 do prosince 2010 a přináší hned několik zajímavých zjištění:
• Internet je pro ekonomiku ČR důležitý: V roce 2009 internet přispěl k HDP 130 miliardami Kč, tj. 3,6 % (více než v některých jiných zemích střední a východní Evropy).
• Internet mění česká odvětví: Zpřístupnění informací a jejich rychlejší výměna významně změnily například odvětví cestovního ruchu. Internet zároveň vytváří atraktivní alternativu k vysokým cenám a omezenému výběru v kamenných obchodech.
• Silné zapojení firem: Česká republika je významným hráčem ve vývozu ICT technologií. Firmy a společnosti zároveň ve velké míře využívají možností, které jim online prostředí nabízí. Dvě třetiny dotázaných malých a středních podniků mají nejen webové stránky, ale online i inzerují a prodávají.
• Internet je klíčem k růstu malých a středních podniků: Většina malých a středních podniků, které jsou aktivní „online“, rostou rychleji než jejich méně aktivní konkurenti.
• V internetové ekonomice hrají významnou roli spotřebitelé: Čeští spotřebitelé patří na internetu k těm aktivnějším v Evropě. Soukromá spotřeba se na internetové ekonomice podílí až 40 % a dle analýzy poroste až o 19 % ročně.
• Česko se může stát „Zemí internetovou“: Vzhledem k nízké penetraci širokopásmového připojení (i mobilního) je skutečný růst závislý na snaze veřejného sektoru a komerčních společností zlepšit infrastrukturu.
„Česko obsazuje v mezinárodních srovnáních spíše nižší příčky, pokud jde o internetovou penetraci, počet uživatelů a rychlost připojení. Na druhé straně je silné v míře internetové aktivity, což se odráží i v podílu na HDP,“ říká Martin Kálovec, Partner a Managing Director společnosti The Boston Consulting Group a dodává: „České firmy totiž brzy pochopily, že cenově citlivý český zákazník „utíká“ z kamenných obchodů, které v Čechách nabízejí omezený výběr a vysoké ceny, do těch internetových.“
„Vzhledem k tomu, ze internet nezná geografické hranice, představuje důležitou infrastrukturu a příležitost zejména pro malé a exportně orientované země, jakou je právě Česká republika. Pro české firmy všech velikostí znamená internet možnost k expanzi jak v Česku, tak na zahraniční trhy,“ říká Taťána le Moigne, ředitelka českého Googlu.
„Velmi vítáme, že vznikl materiál, který jednoznačně dokazuje souvislost rozšíření internetu – zejména širokopásmového připojení – s rozvojem celé země a její ekonomiky,“ uvádí Svatoslav Novák, prezident ICT Unie a doplňuje: „Česká republika za vyspělými zeměmi v tomto směru stále zaostává a je nejvyšší čas přijmout účinná opatření k překonání uvedené propasti.“
-red-