Marketing

Gastronomie a digitální trendy propagace

V zahraničí se pro digitální propagaci vžil pojem digital signage, označující digitální technologie reklamních a informačních nosičů instalovaných ve veřejně přístupných prostorách. V kostce jde o instalace zobrazovacích zařízení jako jsou LCD obrazovky, LED obrazovky, informační kiosky a dále doplňkových prostředků pro prezentaci – audia, interaktivních prvků, bezdrátové komunikace (bluetooth, wifi), kamerový sběr dat, apod.

Digital signage se zabývá instalací, kontrolou činnosti zařízení a správou obsahu. V počítačové terminologii je Digital Signage kombinace hardware – LCD, audio, komunikační rozhraní… a software – řídící aplikace, přenos a zpracování dat. Digital signage tak poskytuje prostředky pro vysílání a správu obsahu vysílání, neřeší konkrétní podobu vysílaného spotu, ani jeho kreativní nasazení do vysílání.

Obsah, tedy co vysílat, kdy a kde, řeší digitální marketing. V anglicky mluvících zemích často označován jako Out-Of-Home Video Advertising, Narrowcasting či Digital out-of-home.

Co na to česká gastronomie?
Dnes není problém setkat se s obrazovkou nebo promítacím plátnem v restauraci, v baru či klubu. Zákazníci je chtějí a provozovatelé stejně tak, protože přináší více zábavy pro zákazníky a ti na oplátku více konzumují.

Toto je běžný obrázek i v českých restauracích a zábavních zařízení. Je to jednoduché – technologie je dostupnější a pořízení LCD obrazovky nebo sítě obrazovek je investice v řádech několika tisíc max. desítek tisíc korun (záleží na složitosti HW i SW a velikosti instalace).

Situace tedy může vypadat optimisticky. Český restauratér jde s dobou a využívá moderní trendy, jak již v audio tak i ve vizuální technologii (zmíněné LCD obrazovky). Skutečnost je ale odlišná. V případě, že přijdete do restaurace a budou zde obrazovky, bude na nich v lepším případě běžet nějaký zpravodajský nebo hudební televizní kanál. V horším případě budou obrazovky vypnuté a bude na ně sedat prach.

Zde je na místě otázka, proč majitel obrazovky pořizoval? Rozumím argumentu: pro pobavení a rozptýlení zákazníků, díky instalacím obrazovek mohu vysílat i tolik oblíbené sportovní přenosy a přilákat tak více lidí. To je určitě dobrý argument, ale co s obrazovkami, pokud žádný přenos zrovna neběží nebo se do stylu dané restaurace prostě sport nehodí?

Obsah vysílání je nade vše (content is king)
Nyní přichází na řadu hlavní pravidlo digitálního marketingu: kvalitní obsah. Samotné zobrazovací zařízení, tedy obrazovka, je určitě důležité, ale pokud nezobrazuje kvalitní a hlavně relevantní obsah, je investice do obrazovek zbytečná.

A právě restaurace a zábavná zařízení jako jsou kluby a bary, jsou ideálním místem pro využití obrazovek pro svoji vlastní propagaci. V těchto podnicích se stále něco děje a stále něco mění – počínaje nabídkou denního menu, dále oblíbených happy hours, akčních cen nápojů, večerních víkendových programů a konče slevovými kartami pro stálé klienty. Jistě se dají vymyslet další možnosti.

Obsah vysílání se potom skládá ze spotů (jejichž doporučená délka je 10 až 30 vteřin), které prezentují jednotlivé nabídky podniku, čímž vznikne ucelená smyčka. Aby vysílání nebylo jednotvárné, doporučuje se mezi spoty zařadit krátké image vsuvky, např. fotografie podniku, nabízených jídel či nápojů.

Jednou z předností digitální komunikace v restauraci je možnost využít takzvané „šablony“ – předvyrobené spoty v jednotné formě. Na příkladu denního menu oceníte jejich jednoduchost – lze u nich měnit pouze názvy jídel a ceny, samotný spot zůstává stále stejný. Nová a zajímavá varianta k tištěným nabídkám, vkládaným do jídelního lístku.

V případě výroby spotu se rozhodně vyplatí oslovit firmu, která má v této oblasti zkušenosti a ideálně vám také umí poradit s vlastním obsahem. Výroba spotů má totiž svá přesná pravidla, právě proto, aby výsledek na klienta dobře působil a byl efektivní a účinný. Prezentace se přece týká vašeho podniku a vašich hostů.

Obchodní výhoda je tedy zřejmá. Digitální komunikace s klientem je způsob jak informovat a bavit zároveň, což má příznivý vliv na zisk a provoz restaurace.

Dmarketing

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!