Nejlepším způsobem platby na internetu je podle uživatelů stále dobírka. V posledním roce klesl zájem o platbu bankovním převodem, významnější místo zaujímají platební karty a ostatní rychlé metody platby. Poukázal na to výzkum internetového srovnávače Heureka.cz, Heureka.sk a nákupní galerie Aukro.cz, kterého se zúčastnilo 15 000 českých a 3 000 slovenských uživatelů internetu.
Dobírku jako nejlepší způsob platby při nákupu na internetu označilo více než 54 % českých respondentů, což je ve srovnání s loňským rokem růst o pět procentních bodů. „Čeští zákazníci se oproti předchozímu roku výrazně odklonili od platby bankovním převodem, což je jednoznačně nejpomalejší metoda platby. Místo toho volí dobírku a platbu kartou,“ říká Tomáš Hodboď, manažer internetového srovnávače Heureka.cz O 11 procentních bodů klesla v České republice právě obliba plateb bankovním převodem. V roce 2010 došlo k růstu moderních platebních kanálů jako platba kartou, platba prostřednictvím platebních bran a platba rychlými platebními tlačítky bank, za nejlepší je v současné době považuje 12,78 % Čechů. Na Slovensku preferuje rychlé metody téměř 14 % respondentů.
V praxi je nejčastěji využívaným platebním kanálem dobírka. V loňském roce koupilo zboží na dobírku více než 84 % českých uživatelů internetu. Druhým nejpoužívanějším způsobem je platba bankovním převodem, jejž v minulém roce alespoň jednou využilo více než 58 % Čechů. Využití platby bankovním převodem zaznamenalo největší pokles. „Zájem mezi uživateli o tuto platební metodu klesá proto, že zákazníci začínají preferovat modernější způsoby plateb jako je například rychlý online převod pomocí platebních tlačítek,“ říká Gabriel Kalapoš, manažer platební brány PayU, který situaci v oblasti plateb sleduje, a dodává: „Bankovní převod je zastaralý a komplikovaný, nakupující se může snadno splést při opisování čísla bankovního účtu, variabilního symbolu nebo částky.“ Platební tlačítka nebo platební karty nabízí uživatelům větší komfort při placení a právě to se podle něj odráží v pozitivních výsledcích moderních platebních metod.
V loňském roce na internetu nakoupilo necelých 96 % českých uživatelů internetu a téměř 94 % uživatelů na Slovensku.
Informace o výzkumu:
– Realizátor – Heureka.cz, Heureka.sk, Aukro.cz, MITON
– Výzkum proběhl na přelomu listopadu a prosince na reprezentativním vzorku 15 000 českých a 3 000 slovenských internetových uživatelů.
-red-