Internet

Internetový vyhledávač je pro retail důležitým marketingovým nástrojem, zdrojem informací i příjmů

Průzkum Googlu (TNS Infratest, prosinec 2010) zaměřený na e-commerce v Čechách potvrdil, že internetové vyhledávače mají na jedné straně klíčovou roli v průzkumu možností a budování povědomí o službě či produktu skrz různá odvětví. Na straně druhé jsou pro internetové obchody důležitým marketingovým nástrojem pro komunikaci, který dokáže zachytit aktuální poptávku, a zároveň obchodním kanálem, který pomáhá generovat příjmy.

Základní zjištění:
• Vyhledávače jsou důležité, velmi důležité nebo extrémně důležité pro nalezení informací o domácích spotřebičích (96% respondentů), spotřební elektronice (94% respondentů) a potřebách pro zahradu (81% respondentů).
• Nejdůležitějším rozhodovacím kritériem online nákupu je cena (89% respondentů).
• Spotřebitelé nejčastěji nakupují online spotřební elektroniku (44% respondentů).

Petr Král, marketingový ředitel internetového obchodu Mall.cz říká: „Internetový vyhledávač je pro nás klíčovým marketingovým nástrojem, který nám přináší podstatnou část celkové návštěvnosti. Snažíme se ho tedy využívat naplno a v rámci textové reklamy rosteme meziročně zhruba o 100%, což se nám daří díky precizní optimalizaci reklamy, ale též vynalézavosti týmu,“ a dodává: „Za naším úspěchem stojí také důvěryhodnost značky založená na kvalitní logistice a dobrém týmu lidí.“

„E-shopy se zaměřují zejména na reklamu ve vyhledávání, ale někdy využívají i reklamní síť. Dívají se na internet v první řadě jako na obchodní kanál (přesně si měří efektivitu návratnosti investic) a v druhé řadě posilují svoje postavení na trhu i svou značku a zvyšují tržby pomocí online komunikačních nástrojů, tj. inzerují kontinuálně 365 dní v roce,“ říká Jiří Lenk, obchodní manažer českého Googlu

Jeho názor potvrzuje i Jiří Matoušek, marketingový manager společnosti Datart, který uvádí: „Věříme ve zdravý selský rozum a z něho plynoucí rozhodování a řízení marketingových aktivit. Internetový vyhledávač je proto pro nás více než jen zajímavý zdroj obratu, je to i indikátor nových trendů a také budoucí zákaznické poptávky,“ a dále pokračuje: „Reklamu na internetu využíváme od spuštění našich internetových obchodů a řekl bych, že jsme ve fázi nikdy nekončící optimalizace.“

Spotřebitelé nejčastěji na internetu kupují právě spotřební elektroniku (44%). Následují domácí spotřebiče, oblečení a doplňky, které nakupuje čtvrtina uživatelů. Je zajímavé, že elektroniku, domácí spotřebiče nebo potřeby pro zahradu nejčastěji nakupují spotřebitelé pořád v jednom specifickém e-shopu (více než každý čtvrtý respondent).

Nejdůležitějšími kritérii při rozhodování o online nákupu ve specifickém e-shopu jsou zejména cena (89%), jasné podmínky pro vrácení zboží (87%) a dostupnost všech potřebných kontaktů (86%). Polovina spotřebitelů si produkt nekoupí online tehdy, když si ho potřebuje fyzicky prohlédnout, třetina proto, že je zvyklá produkt koupit v kamenném obchodě.

„Většina kamenných řetězců v České republice ještě stále neobjevila výhody cílené online reklamy, včetně reklamy ve vyhledávání. Protože se ale poptávka po informacích a také samotný nákup přesouvá na internet, mají z toho teď užitek zejména e-shopy, které dokáží tuto poptávku uživatelů uspokojit na úkor tradičních prodejců,“ dodává Jiří Lenk z Googlu.

Informace o průzkumu:
• Cílová skupina: internetoví uživatelé
• Vzorek: 1000
• Věk: 14+
• Metodologie: online dotazník
• Sběr dat: listopad 2010

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!