Výzkum trhu

Skupina GfK ČR zhodnotila své výsledky v roce 2002

Skupina GfK (GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult) dosáhla v České republice výkonu přes 250,0 mil Kč. Kromě toho holding GfK vykazuje samostatně obrat za Slovensko, kde je GfK Group zastupována společností GfK Slovakia. Ta realizovala za rok 2002 obrat ve výši dalších cca 70,0 mil Sk.

Skupina GfK ČR považuje na základě provedených analýz rok 2002 za celkově úspěšný. Podařilo se dosáhnout zásadního růstu ve strategických rozvojových oblastech, zvýšil se podíl ekonomicky efektivnějších a sofistikovanějších výzkumných řešení. Mezi největší úspěchy patří zejména:

  • Růst obratu v klíčových segmentech trhu (finanční a pojišťovací služby, zdravotnický výzkum, rychloobrátkové spotřební zboží, telekomunikační trhy a energetika, apod.).
  • Zvýšení podílu projektů realizovaných s využitím značkových výzkumných nástrojů holdingu GfK, např. AD*CREATOR®, AD*VANTAGE®/ACT, GENIUS® (metody koncept testů a pretestů reklamy), ATS® (měření efektivity reklamních kampaní), apod.
  • Růst výkonu skupiny na nepotravinářském trhu, zejména v oblasti výzkumů Ad hoc a panelových výzkumů.
  • Posílení pozice na trhu rychloobrátkového spotřebního zboží, kde nabízí skupina GfK vedle Ad Hoc výzkumů také řadu speciálních spotřebních analýz vycházejících z kontinuálního výzkumu ConsumerScan (mj. unikátní analytické nástroje pro podporu Category Managementu).
  • Rozvoj výzkumu gastronomického trhu (HORECA) a nárůst počtu výzkumných produktů v oblasti Regional a Retail Research.
  • Prohloubení spolupráce s klíčovými klienty

Ziskově to byl pro skupinu velmi úspěšný rok. Dále rostl dvouciferný zisk, mj. i proto, že se zkvalitnilo produktové portfolio a omezily se projekty s nízkou přidanou hodnotou a z ní vyplývající špatnou rentabilitou. Prodána byla např. společnost Český Index. Redukovány byly méně efektivní vlastní projekty (např. jednoduché distribuční výzkumy založené na store checkingu), a produkty, které si přímo nebo okrajově konkurovaly uvnitř skupiny.

Řada aktivit v tomto směru proběhla v návaznosti na propojení se společnostmi INCOMA Research a INCOMA Consult. Po základním administrativním zvládnutí této akvizice byl rok 2002 charakterizován posilováním efektivity a produktových auditů. Provedly se i příslušné organizační změny. Proběhlo sloučení tazatelských sítí (rozhodující část výzkumů GfK Praha a INCOMA Research je již zajišťována společným terénním útvarem, který má certifikaci ISO 9001:2000), apod..

Probíhala příprava další akvizice na českém a středoevropském trhu. Skupina si tak vytvářela předpoklady dalšího rozvoje v budoucích letech. Zvyšování ziskovosti a důraz na rozvoj produktů s přidanou hodnotou jsou prioritou skupiny GfK nejen v ČR, ale globálně. GfK Group oznámil po výsledcích prvních třech čtvrtletí roku 2002 zvýšení očekávaného celoročního obratu v roce 2002 z 560 na 568 mil. EUR. Hospodářský výsledek přitom bude dosahovat cca 50 mil. EUR. Poslední dostupné výsledky Top 10 výzkumných skupin ve světě (za rok 2001) uvádí následující přehled:

TOP 10 agentur výzkumu trhu podle obratu v roce 2001

1.

VNU, NL

2,781 1)

12,2 %

2.

IMS Health, USA

1,479

11,0 %

3.

WPP Information &

Consultancy, UK

950 2)

14,4 %

4.

Taylor Nelson Sofres, UK

938

21,6 %

5.

Information Resources, USA

617

5,0 %

6.

GfK Group, D

536

11,4 %

7.

NFO WorldGroup, USA

495

-3,0 %

8.

Ipsos, F

480

46,0 %

9.

NOP, UK

322

17,8 %

10.

Aegis Research, UK

298

21,4 %

1) Celkový příjem v milionech EURO; směnný kurs národních měn na EURO k1/2/2002,
2) Kantar + Brand Asset Valuator.
Prameny: ESOMAR, Cheuvreux, HSBC Trinkaus & Burghardt, vlastní výzkum.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!