Uživatelé nákupní galerie Aukro.cz platí za zakoupené zboží nejčastěji předem, dobírku překvapivě využívá jen desetina českých uživatelů. V mezinárodním srovnání s obyvateli států, ve kterých společnost Allegro působí, patří Čechům druhé místo ve využívání moderních platebních kanálů. Prokázal to mezinárodní průzkum společnosti Allegro, která portál Aukro.cz provozuje.
Podle mezinárodní statistiky platí více než 84 % českých nakupujících v nákupní galerii Aukro.cz předem. „Uživatelé si předem prověřují prodávající díky komentářům ostatních. Důvěra nakupujících a vysoký zájem o platbu předem rostou také proto, že si nakupující uvědomují jednoduchost a rychlost online plateb,“ říká David Vychytil, provozní ředitel Aukro.cz. Prvenství v platbě před doručením předmětu patří ukrajinským uživatelům (85 %), podobně jako Češi jsou na tom ještě Maďaři (81 %) a Poláci (78 %).
„Západní Evropa je lídrem v užívání moderních online platebních metod provázaných s internetovým bankovnictvím a výzkum potvrzuje, že český trh tento trend následuje,“ říká manažer platebních systémů Aukro.cz Gabriel Kalapoš a dodává: „Platební brána PayU, kterou jsme v letošním roce představili, trend jednoduchých, rychlých a bezpečných online plateb pravděpodobně urychlí.“ Moderní platební kanály, jako je například platba platebními tlačítky bank nebo platba kartou, jsou na rozdíl od klasického bankovního převodu pohodlnější. Zákazník zaplatí během několika málo sekund a obchodník má finanční prostředky připsané na svém účtu okamžitě.
Dobírka jen u desetiny uživatelů
Druhým nejrozšířenějším způsobem platby je platba dobírkou, podle statistik Aukro.cz využívá v České republice dobírku poměrně překvapivě pouze necelých 10 % nakupujících na Aukro.cz. Platbu při převzetí zboží upřednostňuje většina nakupujících v Bulharsku, v Bělorusku či v Rumunsku. Necelých 5 % českých uživatelů využívá možnosti platby při osobním převzetí zboží, jedná se zejména o zboží vysoké sběratelské hodnoty, např. o umělecké nebo starožitné předměty.
S rozdílnou mentalitou obyvatel a ekonomickou úrovní příslušné země se liší také obchodování. Odlišnosti lze spatřovat v nejprodávanějších položkách, ve způsobu plateb či přepravy zboží. „V Rusku například naprostá většina našich uživatelů nevlastní bankovní účet, mezi lidmi zároveň panuje velká nedůvěra a opatrnost. Typická transakce pak probíhá v rámci daného města, především v Moskvě a Petrohradu, „z ruky do ruky“ například na stanici metra, kde se kupující s prodávajícím sejdou,“ říká David Vychytil, provozní ředitel Aukro.cz.
-red-