Právě uskutečněná „Studie digitální demokracie“ („Digital democracy Study“) zjišťující jak poslanci v Evropě využívají digitální a sociální média pro svoji komunikaci v politice, ukázala, že ačkoli většina evropských politiků pokládá sociální média za přínos pro demokracii, jen malá část z nich je využívá k aktivnímu oslovování voličů. Studie provedená přední agenturou v oboru konzultací v oblasti komunikace Ketchum Pleon zjistila, že zatímco 30 procent zúčastěných poslanců tráví až tři hodiny týdně využíváním sociálních médií, jen 20 procent z nich pracovalo během své poslední kampaně s blogy nebo s Twitterem.
Studie odhalila nízkou míru využívání sociálních médií evropskými politiky pro kampaně a komunikaci s voliči. Zjistila také, že přibližně 30 procent z nich využívá jako zdroje informací blogy a online fóra. Jednosměrné internetové kanály jim tak slouží jako nejdůležitější informační zdroj. Z elektronického zpravodajství a webových stránek čerpá informace přes 50 procent z nich a přes 75 procent využívá online média jako informační zdroj. Zdá se tedy, že průměrný poslanec – na rozdíl od průměrného voliče – stále ještě žije ve světě webu 1.0.
„Průměrný Evropan tráví sledováním a využíváním sociálních médií 4-6 hodin týdně,“ říká Gianni Catalfamo, šéf digitální sekce Ketchum Pleon. „Zatímco důvtipní politici to vědí a využívají sociální média různými způsoby ve svůj prospěch, mnoho politiků dále upřednostňuje tradiční formy komunikace jako setkání s občany nebo klasická média.“ Catalfamo pokračuje: „Věříme, že toto chování prohlubuje komunikační propast a vytvoří skutečné rozdělení v oblasti sociálních médií mezi politiky a mladšími segmenty voličstva.“
S využíváním sociálních médií jako dalšího možného způsobu komunikace s voliči v posledních letech začala koketovat také česká politická scéna. To se projevilo především při předvolební kampani do poslanecké sněmovny v roce 2010. „Mezi politické strany, které sociální sítě hojně využívají ke komunikaci s veřejností, lze počítat zejména TOP09 a Zelené. Obě byly schopné připravit atraktivní vizuální prvky, které se dočkaly virálního šíření. Zbytek politického spektra v této oblasti poněkud zaostává a výjimku tvoří pouze někteří jedinci,“ uvedl Ondřej Pavelek z agentury Pleon Impact.
-red-