Výzkum trhu

MasterCard: Mladí Češi holdují nákupům na internetu

Společnost MasterCard se rozhodla zmapovat přístup mladých lidí v České republice a v některých dalších evropských zemích k finančním produktům a jejich užívání. Informace o finančním chování mladých, jak v ČR, tak v zahraničí, jí pomáhá správně zacílit produkty a služby. „Mladí lidé mají specifický přístup k platebním produktům a financím vůbec. Podle našeho průzkumu již 56 % mladých ve věku 12 – 15 let se v České republice rozhoduje o tom, co se svými penězi udělají. V Itálii je to o 22 % mladých méně. Na druhou stranu se zakládáním běžných a spořicích účtů si Češi ve srovnání s Belgičany dávají na čas – otevírají si je až mezi 15. – 18. rokem. Belgičané své běžné účty mají již od svých 12 let. Spořit začínají už v prvních 5 letech svého života, “ hodnotí situaci Pavel Javorský, obchodní ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku.

Trend zakládání prvních účtů v mladším věku potvrzuje i Radko Belada, vedoucí Marketingu pro retailové bankovnictví Komerční banky. „Zatímco dříve si studenti své první běžné účty zakládali až při zahájení vysokoškolského studia, v dnešní době převážná většina studentů zřizuje svůj první účet v průběhu studia na střední škole. Naši produktovou nabídku pro mladé doplňuje Dětské konto, které pokrývá věkovou skupinu do 15 let. Neustále se samozřejmě snažíme s naší nabídkou maximálně přizpůsobovat aktuálním trendům na trhu.“

Jak mladí nahlížejí na finanční produkty a proč by chtěli denně platit kartou?
Z průzkumu společnosti MasterCard dále vyplývá, že s rostoucím věkem se u mladých v Česku zvyšují požadavky na finanční produkty a služby. Mladí ve věku 12 – 15 let se soustředí především na pořízení si běžného a spořicího účtu nebo na získání platební karty. Od 16 do 19 let se česká mládež zajímá spíše o různé druhy pojištění a on-line přístup ke svým financím. Co se týká oblasti platebních karet, hlavními motivy mladých Čechů pro užívání karet pro denní nákupy namísto placení v hotovosti je především pohodlí, jednoduchost a okamžitá možnost přístupu k penězům. Dalšími atributy, které potvrzují preference pro denní platbu kartami, se staly spolehlivost, bezpečnost a možnost sledovat své výdaje

Obrázek: Můžete podrobněji rozvést, proč preferujete tento způsob denní platby? Zdroj: Průzkum TNS Finance, červenec 2010, 459 respondentů, 12 – 24 let

Kdo si nejvíce oblíbil internetové nákupování?
Průzkum společnosti MasterCard také ukázal, že pro 63 % mladých Čechů je možnost nakupovat na internetu zásadní. On-line nákupy jsou důležité i pro Italy (60 %). V Belgii velkou důležitost nakupování na internetu potvrdilo pouze 37 % mladých. Mládež v Čechách rovněž boduje ve frekvenci nakupování na internetu. Ve srovnání s Italy a Belgičany 59 % Čechů odpovědělo kladně na otázku, jestli si v posledním měsíci koupili něco na internetu. V Itálii se pozitivně vyjádřilo 37 % mladistvých. V nákupech na internetu pokulhávají Belgičané (33 % souhlasných odpovědí).

Graf: Koupili jste si za poslední měsíc něco na internetu? Zdroj: Průzkum TNS Finance, červenec 2010, 1 378 respondentů, 12 – 24 let

Nejvíce mladých se dozvídá o finančním hospodaření ve věku 12 – 15 let
Češi ve věku 12 – 15 let jsou nejvíce poučováni o tom, jak mají zacházet se svými penězi, popřípadě dalšími finančními produkty (85 %). Čím jsou však starší, rad o správném hospodaření dostávají méně a spoléhají se převážně na vlastní úsudek. Ve věku 20 – 24 jsou rady poskytovány pouze 46 % z nich. V tomto věku si mladí často uvědomují, jak je finanční problematika širokým oborem, ve kterém je třeba se dále vzdělávat. Primárním zdrojem poznatků o správě financí je pro mladé rodina. Sekundárně čerpají mladí Češi údaje hlavně prostřednictvím internetu, na který se připojí celých 66 % z nich více jak 3x denně.

Graf: Poučil vás nebo poradil vám někdo, jak máte hospodařit se svými penězi? Zdroj: Průzkum TNS Finance, červenec 2010, 459 respondentů, 12 – 24 let

Výzkum realizovala pro společnost MasterCard agentura TNS Finance v červenci 2010, účast 459 respondentů z České republiky, 460 respondentů z Itálie a 460 respondentů z Belgie, ve věku 12 – 24.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!