Odpusťte mi to hrozné slovo, ale takto nazývají lidé z marketingu – tedy jistě i mnozí z vás, čtenářů – jednu z podob marketingu: „event marketing“. Těm z vás, kteří toto slovo nepoužívají, se na následujících řádcích pokusím přiblížit jeho význam.
Anglické slovo „event“ znamená událost, příhodu nebo také náhodný jev. Ve všech uvedených významech se „eventy“ v marketingovém snažení využívají. Event marketing stojí na pomezí klasické reklamy a public relations. Jeho plánování a realizaci se věnují specializované agentury. Co se spojení slov „event marketing“ týká, nejčastěji najdeme definici: „zvláštní představení (událost) či výjimečný zážitek, který je prožíván všemi smyslovými orgány vybraných recipientů na určitém místě a slouží jako platforma pro firemní komunikaci.“
Jen tak mimochodem: zkuste si dát citovanou větu do vyhledávače a zjistíte kolik, ze své podstaty „kreativních“ firem, je ve své podstatě zcela „nekreativních“…
Obecně se „eventy“ dají využít v nekonečném množství obměn pro nepřebernou řadu marketingových cílů. Svůj význam mají v komunikaci B2B stejně jako v roli B2C, své místo najdou při upevňování místa na trhu, při dobývání nových trhů i při jednorázových reklamních kampaních, například uvádění nových produktů.
Jednou z častých situací, kdy se „event“ dá šikovně využít, je oslava významného výročí firmy. Jen tak pro zajímavost – když výročí není, nějaké se vymyslí: Xtá otevřená prodejna, Xtý spokojený zákazník, Xtý nový produkt… Anebo se prolistuje kalendář a na vhodný den se naroubuje svátek nebo narozeniny produktu. A pak je tu mnoho momentů, kdy se lze pěkně zviditelnit a za pomoci „ívntů“ výhodně prodat zboží: Valentýn, Velikonoce, Vánoce…
Základem podobných akcí jsou již zmíněné zážitky: ať již kulturní, sportovní, adrenalinové nebo gurmánské.
Events mívají podobu setkání společenských (recepce), pracovních (tisková konference), popřípadě bývají doplněny dalším pestrým programem. Mnohdy ani nevíte, že jste cílem nějakého reklamního snažení ze strany svého hostitele.