Marketing

Technické vlastnosti jsou důležitější než obchodní značka

Řidiči v Německu by při koupi elektromobilu akceptovali vyšší cenu za automobil neznámé značky, kdyby vzdání se značkového zboží bylo vykompenzováno lepšími technickými parametry vozu – především kratší dobou nabíjení baterie a jejím větším objemem. Je to výsledek aktuálního výzkumu Centra pro automobilový management při Univerzitě v Duisburgu – Essenu, který byl proveden na vzorku 522 potenciálních zákazníků ohledně jejich představ o ceně elektromobilu.

Referenční skupině byly předkládány různé typy elektromobilů neznámých značek s běžnými technickými vlastnostmi týkajícími se doby a rozsahu nabíjení automobilu. První pokusné skupině byly předkládány ty stejné elektromobily s rozdílem, že se jedná o etablované značky jako např. BMW, Porsche nebo Opel. Druhé pokusné skupině byly předloženy elektromobily neznámých značek, tentokrát ale s údaji popisujícími lepší technické vlastnosti. Výsledek: referenční skupina, která dostala k hodnocení neznámé značky s běžnými technickými vlastnostmi, by byla ochotna zaplatit jen 10 až 19 tis. EUR. Jiná je situace u skupiny, které byly nabídnuty značkové vozy a u další skupiny, která dostala nabídku neznačkových aut s vylepšenými technickými vlastnostmi. Obě tyto skupiny by byly ochotny akceptovat cenu mezi 12 až 25 tis. EUR.

Výzkumníci uvádějí, že ve všech pokusných skupinách vyšly výsledky na základě očekávání, tedy, že zákazníci jsou za elektromobily ochotni platit méně, než jaké jsou běžné ceny na trhu.

Důvod pro vysoký význam technických vlastností při koupi elektromobilu vidí vědci především v chybném odhadu výkonu těchto vozů v kombinaci s klesajícím významem obchodní značky. Němečtí řidiči používají automobil v průměru jen na vzdálenost 50 km denně a nechají jej obyčejně 8 a více hodin odstavený. Ačkoli by kapacita baterií a čas nabíjení vozu byly pro většinu řidičů zcela postačující, jsou při svém výběru elektromobilu vedeni především strachem, že zůstanou stát na cestě s vybitými bateriemi nebo že bude omezena jejich flexibilita z důvodu dlouhého času dobíjení. K tomu je nutné přičíst i ten fakt, že automobil plní čím dál tím méně roli statusového symbolu a více k němu zákazníci přistupují jako k čistě dopravnímu prostředku. Na druhé straně elektromobil sám o sobě představuje pro potenciální zákazníky prestižní prvek a značka se jim nezdá být tak důležitá.

Autoři studie zdůrazňují, že lehká zlepšení současných technických vlastností aut s elektrickým pohonem vedou ke snížení významu obchodní značky. Obzvláště v první fázi zavádění elektromobilu, která bude ve znamení neustálých zlepšování, jsou vyšší ceny z důvodu značkového zboží pro zákazníky hůře akceptovatelné. K úspěchu na trhu bude v případě elektromobilu pro výrobce nutné nejen to, aby vytvořili nezaměnitelnou image značce, ale také aby udrželi krok v souboji na úrovni technických inovací. A aby právě skrze tyto inovace vytvořili jasný obchodní akcent.

Výsledky šetření korespondují se závěry zprávy z roku 2004 , kdy byl proveden výzkum pro automobilku Rover v rámci aktivit Open University pod vedením Dr. Čichovského. Na základě získaných dat by 68% respondentů preferovalo užitné vlastnosti elektromobilu výše než to, kdo, tedy, který producent jej sériově bude vyrábět a pod jakou značkou jej bude prodávat. Respondenti (71%) by uvítali, aby automobilky spojily své výzkumné síly na vývoji jednotného principu a 72% respondentů by přivítalo také jednotný systém a princip bateriových systémů, aby bylo možné vytvořit také rychle v EU univerzální síť dobíjecích a napájecích stanic.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!