V rámci tuzemského cestovního ruchu se postupně začíná prosazovat hokejová turistika. Zatímco v zahraničí již sportovní nadšenci se specifickými potřebami nachází adekvátní zázemí, v České republice se na tento ekonomicky zajímavý segment teprve začíná cílit. Většímu rozvoji hokejové turistiky v tuzemsku pomohou investice do nového zázemí, přizpůsobení nabídky služeb poptávce a větší počet atraktivních hokejových akcí evropského či světového významu.
Sportovní agentury a provozovatelé hokejových areálů se kromě českého fanouška snaží stále více zaujmout i zahraničního hokejového turistu. Přestože je tento segment vysoce ekonomicky atraktivní, byl dosud až na výjimky opomíjen. Výhodou České republiky je přitom kromě bohaté hokejové historie také strategická zeměpisná poloha. Akce organizované v tuzemsku jsou velmi dobře dostupné pro milovníky hokeje z celé Evropy. Nejatraktivnější jsou z hlediska cestovního ruchu zápasy NHL, které se však z celkového množství 157 krytých hal mohou konat pouze v pražské O2 areně s kapacitou 17 tisíc diváků.
„Z mých zkušeností vím, že po celém světě za zápasy cestuje řada fanoušků hokeje, a to ze střední i vyšší vrstvy. Tito lidé jsou z hlediska cestovního ruchu určitě ekonomicky zajímavá skupina,“ sdělil Slavomír Lener, šéftrenér Českého svazu ledního hokeje. „Přestože ideální prostory pro konání světových zápasů nabízí jen jedna hala, otevírají se i další možnosti. Vhodné zázemí například pro zajímavé exhibiční zápasy vidím v Liberci, Karlových Varech, Ostravě, Pardubicích či Českých Budějovicích,“ doplnil Lener.
Právě v Českých Budějovicích má vzniknout první moderní hokejové centrum, pro které je podpora cestovního ruchu prioritou. Záměrem nového areálu je nabídnout komplexní služby k uspokojení všech specifických potřeb hokejového turisty. Sportovně-rekreační centrum tak nabídne kromě ledové plochy další potřebné zázemí včetně ubytovacích kapacit, restaurace, tělocvičny či wellness.
„Dostatečné zázemí pro hokejovou turistiku v České republice chybí. Přicházíme proto s novým projektem výstavby multifunkčního hokejového centra, které by mělo přilákat nejen české sportovní nadšence, ale i zahraniční hokejové fanoušky. Největšími atrakcemi by samozřejmě měla být pravidelná setkávání s hvězdami NHL,“ uvedl bývalý hokejista Jaroslav Pouzar, autor myšlenky Hokejového centra Pouzar, kterou realizuje společnost Beta 1 Development, specializující se na špičkové developerské projekty v lokalitě Jižních Čech. „V případě, že budou dotace na náš hokejový areál schváleny ještě do konce letošního roku, tak bychom mohli centrum otevřít už v roce 2012,“ připomněl Pouzar.
Cestovní agentury se na sportovní fanoušky výrazněji nespecializují a nenabízejí sportovně zaměřené zájezdy. V České republice se totiž prozatím nekoná dostatečné množství divácky atraktivních akcí. „Sportovní turista v současné době představuje marginální segment tuzemského cestovního ruchu, pořádá se zde totiž minimum sportovních akcí evropské či světové úrovně v divácky nejpopulárnějších sportech. Pro zahraniční turisty jsou nyní jednoznačně nejzajímavější zápasy NHL,“ vysvětlil Tomio Okamura, viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Letošní zápasy NHL mezi mužstvy Bostonu a Phoenixu přilákaly do Prahy 29 tisíc diváků. Dvě utkání zámořské ligy konané v České republice tak měly nejvyšší návštěvnost ze všech evropských zápasů. Na tribuny usedlo kromě českých fanoušků také velké množství zahraničních diváků, kteří v Praze našli kvalitní zázemí.
„Návštěvnost pražských zápasů nás samozřejmě potěšila. Měli jsme dokonce o tři tisíce diváků více, než zavítalo na druhé nejnavštěvovanější utkání ve finských Helsinkách,“ prozradil Jan Tuna, tiskový mluvčí O2 areny, ve které se zápasy NHL konaly. „Hráči i vedení NHL byli nadšeni z atmosféry na utkáních. Navíc vyhodnotili organizaci, zázemí a podmínky v pražské O2 areně jako nejlepší v rámci celé Evropy,“ podotkl Tuna, který je přesvědčený, že Česká republiku bude pro zahraniční hokejové turisty stále atraktivnější.
-red-