Druhý ročník Public Relations Summit, kterého se zúčastnilo přes 200 PR odborníků, se letos konal 20. října v konferenčních prostorech pražského hotelu Corinthia. Organizátoři této konference, společnost Blue Events, zvolila velmi ambiciózní motto – Jakou hodnotu má PR a jak ji doložit?
V tomto duchu se nesly všechny prezentace a diskusní panely. Největší ohlas však za celý den vyvolal se svou přednáškou v dopoledních hodinách David Seibert. Tento muž je iniciátorem projektu Vyměňte politiky.cz. Nejen že svou prezentací dal posluchačům detailní informace o celém projektu, ale také názorně dokázal změřit konkrétní hodnotu PR, které se tomuto projektu dostalo.
Myšlenka na projekt Vyměňte politiky.cz vznikla v hlavě Davida Seiberta přesně 1.2.2010, právě ve chvíli, kdy jel autem po pražské Jižní spojce a míjel několik bilboardů, jak sám říká, „s pánem s bradavicí.“ Když si uvědomil, že tento muž a další politici se stejnou politickou kulturou, by měli naší republice vládnout následující čtyři roky, přetekla prý poslední kapka jeho trpělivosti a rozhodl se, že musí něco udělat. Přemýšlel a za dva týdny, když byl s kamarády na horách, vymyslel strategii a také cíle tohoto projektu. Zde se probíraly otázky zda jsou schopní vše zrealizovat, jací lidé jim mohou pomáhat, jak získat zadarmo potřebné zdroje a kapacity a především jakou motivaci mohou dát lidem, aby nejen hovořili o tomto projektu, ale aby se skutečně tak i u voleb zachovali.
Na svém webu hned ze začátku tato skupina deklarovala, že jsou normální lidé, kteří mají různá zaměstnání, zájmy a názory, nespojuje je stejné politické přesvědčení, a kteří chtějí pouze změnu politické kultury v ČR. Nemají ambici se stát politiky, ale to neznamená, že se smíří s tím, jak politici v ČR fungují.
Základní mechanismy projektu byly:
- víra a odvaha
- beranidlo – jak zařídit, aby je lidé vyslyšeli
- permanentní interakce – 1to1 dialog s každým
- efekt sněhové koule – jakým způsobem se ocitnout v médiích
- kredibilita – deklarovat, že to není žádná nová habaďůra na voliče, nejsme noví politici
- aktivizace dobrovolníků (přes web, Facebook, nálepky)
- konečný cíl – aktivizace voličů
Komunikačními kanály projektu byly:
- osobní mailing – zodpovězení všech!!! došlých mailů – v některých dnech až 300 denně
- Facebook a YouTube (videa od voličů, videa s rozhovory politiků na jejich předvolebních mítincích)
- nepřímá penetrace médií (známé osobnosti – ambasadoři, zahraniční média, fanoušci)
- letáky, samolepky – events, dobrovolníci
- internetová média (bannery)
- tištěná média v ČR
- TV a rádia
- koncert (hudební ceny Andělé)
- happeningy (billboardy – velké prostěradlo s logem a internetovou stránkou projektu, 1. máj, potápěči – topení politiků)
- neplánované – účast na tiskové konferenci Věcí veřejných – odstraňte dinosaury
Již na začátku byly u tohoto projektu stanoveny metriky měření PR aktivit. Metriky byly následující:
- počet lidí, ktery odsouhlasil výzvu na webu
- návštěvnost webu
- sledování účinnosti různých komunikačních kanálů a regionální penetrace
- počet zmínek o projektu na českém internetu
- Google dotaz: „vyměňte politiky“ za posledních 24 hodin
- sledování především dynamiky vývoje ukazatelů a nespoléhání se na 1 nebo 2 metriky
Výsledky celého projektu Vyměňte politiky.cz:
- denní počet zmínek o projektu – ze 100 odkazů na maximum 10 000 odkazů/24 hodin
- 20 000 lidí na Facebooku za 2 týdny (efekt sněhové koule – velmi zajímavé pro média)
- nyní facebooková stránka projektu – počet příznivců: 99 767, denní shlédnutí: 318 604
- výzkum GfK týden před parlamentními volbami:
- 2,2, milionů voličů vědělo o iniciativě
- přes 1 milion voličů by se podle této iniciativy u voleb i chovalo
Výsledek parlamentních voleb:
- výměna 115 poslanců ve sněmovně
- zásadní úbytek hlasů nejzkorumpovanějším politickým stranám
- rezignace hlavních postav představující politiku minulých let
- pozornost médií na téma kurupce
Jak je vidět z uvedené případové studie Davida Seiberta, PR aktivity se dají měřit nejen rozsahem mediálního pokrytí, ale také jinými, dosti podrobnými, metrikami. A to je právě ten směr, který letošní ročník konference PR Summit ukázal, a který se začne brzy také celosvětově uplaťňovat.