Největší evropská síť prodejců elektro zboží Euronics, která v roce 2001 dosáhla společného obratu přes 8,5 miliardy eur, pronikla nově i na polský a švédský trh. Členy sdružení Euronics se stala polská firma Avans Polska a švédská společnost Hemma Sweden. Euronics působí také od roku 1999 v České republice, patří do ní 130 elektroprodejen.
Nový člen v Polsku
„Jsme rádi, že můžeme v našem svazu přivítat Polsko. Nový člen posílí naše pozice ve východoevropských zemích, kde zatím působíme v České republice, Maďarsku a Chorvatsku. Jsme přesvědčeni, že výsledkem spolupůsobení v tomto regionu bude synergický efekt, pokud jde o kvalitu služeb zákazníkům a zdokonalení naší konkurenceschopnosti,“ řekl prezident Euronics International Werner Winkelmann.
Avans Polska je jedním z předních elektrospecialistů v Polsku. Sídlo společnosti je ve Varšavě. Skupina byla založena v roce 1998 pěti nezávislými polskými nákupními skupinami a v roce 2001 realizovala maloobchodní obrat v celkové výši 390 milionů euro. S více než 600 obchody v městech s více než 60.000 obyvatel pokrývá celý sortiment elektro od domácích elektrospotřebičů po spotřební elektroniku.
Komunikační strategie je založena na televizní a rozhlasové reklamě a měsíční leták je distribuován v nákladu čtyř milionů kusů. Podle výzkumu agentury Amar byly obchody společnosti Avans zařazeny na druhém místo podle příjemnosti prostředí.
Švédský specialista na bílou techniku
Hemma (švédský výraz pro „domov“) je druhým největším elektrospecialistou na švédském trhu domácích elektrospotřebičů. Ve své zemi je nejrychleji rostoucí maloobchodní skupinou za poslední tři roky s celkovým obratem 2 miliardy švédských korun (222 milionů euro) v roce 2001.
Společnost se do dnešní podoby transformovala v roce 2000, když navázala na 14 let fungující sdružení elektroprodejců, které zastřešoval nákupní řetězec Sparman. Zpočátku spolupracovalo na společné marketingové strategii 40 obchodů.
Rok 2000 přinesl nejen nové jméno, ale i nový design a společnou marketingovou komunikaci prostřednictvím zákaznického magazínu Omtanke (švédský výraz por „péči“). Ten je vydáván v nákladu dvou milionů kusů devětkrát ročně. Hemma nyní ve Švédsku představuje image kvalitních služeb v 95 obchodech s domácími elektrospotřebiči.
„Není pochyb, že vstup do Euronics přinese pozitivní efekt jak v organizační rovině, tak na poli marketingu“, řekl výkonný ředitel Euronics Švédsko Peter Örbrink. Na severu Evropy má Euronics zastoupení už v Dánsku, Estonsku a Norsku.
Posílení pozic v Holandsku
Holandský člen sdružení Euronics, firma United Retail Groesp z Huizenu, posílil svoji pozici na nizozemském trhu s elektrospotřebiči. Převzal totiž akcie společnosti Elektro Vakman, čímž se stal největším hráčem na místním trhu. Elektro Vakman je maloobchodní organizace s 240 obchody a obratem 150 milionů euro. Po této akvizici bude United Retail Groep disponovat potenciálem 600 obchodů a obratem 550 milionů eur.
Od začátku roku 2003 se tak změnily tržní podíly nákupních svazů, United Detail Grep bude mít 50%, společnost EP 15% a síť Expert 35%.