Výzkum trhu

Za pomoci internetu vybíraly a nakupovaly vánoční dárky dvě třetiny uživatelů internetu

Internet usnadnil vánoční nákupy půldruhému miliónu lidí. Byly mezi nimi rovnoměrně zastoupeny všechny skupiny uživatelů internetu – muži i ženy, mladší i starší věkové skupiny, Češi, Moravané i Slezané. Jen 38 % z nich využilo pro tento účel možnosti internetového připojení v zaměstnání, 40 % se s internetem radilo v pohodě domova, ostatní využívali připojení ve škole, na koleji, v internetové kavárně nebo u známých a přátel.

Méně než polovina (46 %) těch, kteří internet pro vánoční nákupy využili, použila internet výhradně jako informační zdroj o nabídce, cenách a obchodech, kde lze hledaný dárek získat. Jejich předvánoční nákupy pak proběhly mimo internet. Zbývajících 54 % prostřednictvím internetu přímo nakoupilo. Více než polovina nakupujících kombinovala online nákup v jedné oblasti s hledáním informací pro nákup v kamenném obchodě v oblasti další.

Předvánoční internetový B2C trh za rok 2002 reprezentuje 770 tisíc lidí, osm procent dospělé populace České republiky. Online nákupy se výrazněji prosadily především mezi uživateli-muži a internetovými uživateli žijícími na jižní Moravě, ve východních či středních Čechách.

Nejlépe se tradičně prodávaly knihy, hudba a videokazety či DVD. Alespoň v jednom z online obchodů s tímto sortimentem nakoupilo dárky 86 % všech nakupujících.

Internet pomohl i k nárůstu počtu mobilních telefonů pod stromečkem. Jeho prostřednictvím nakoupilo nový mobil či příslušenství více než 120 tisíc lidí, přičemž informace z této oblasti vyhledalo před vánoci na síti dalších 470 tisíc potenciálních zákazníků.

Nejvíce utratili za internetové nákupy v průměru ti, kdo si vybrali jako vánoční dárek bílou techniku či elektrotechniku. Celkově ale bylo zákazníků z obou těchto oblastí výrazně méně než zákazníků obchodů nabízejících knihy nebo hudbu.

Další podrobnosti o předvánočních online nákupech lze najít v souhrnné zprávě, která shrnuje zjištění o nákupech a jejich internetové podpoře ve více než dvaceti skupinách zboží a služeb.

Data zjištěná výzkumem korespondují s výsledky předvánoční ankety Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi významnými online obchodníky, která signalizovala nárůst obratu elektronických obchodů.

Více informací:
rusy@gfk.cz

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!