Široké veřejnosti jsou z médií již poměrně dobře známy pojmy finanční audit, forenzní audit nebo personální audit. Podnikatelé vesměs vědí, že akciovka je každým rokem povinna nechat auditovat výsledky svého hospodaření. V posledních letech se zvyšuje zájem i o marketingový audit. Podobně jako u jiných auditů jde o nezaujaté, objektivní posouzení kondice podnikatelského subjektu v oblasti obchodních činností, tj. v oblasti prodeje a marketingu (případně i nákupu).
Jde o to, že se někdo zkušený zvenčí komplexně podívá nejen na to, jak jsou nastaveny procesy prodeje a marketingu a na celkovou výkonnost podniku v této oblasti, která se projevuje klíčovým parametrem: tržbami, ale že posoudí i nosnost vize, poslání a konkurenční strategie založené na správném vymezení se vůči konkurenci a s tím souvisejícího positioningu.
V neposlední řadě z auditu vyplyne, které informace vedení firmy potřebuje jako podporu pro rozhodování v oblasti obchodních činností, zrovna tak jak takové relevantní informace získávat, filtrovat, uchovávat a v konkurenčním boji využívat.
Výstupem marketingového auditu může být i doporučení, jak klíčové informace o firmě prezentovat na webu, v intranetu, extranetu apod., zrovna tak jaké informace použít pro tvorbu komunikační strategie. Zásada: marketingový audit, zrovna tak jako jiné typy auditů, nemůže dělat nikdo zevnitř firmy.