V současné době roste počet firem, které mají na trhu zvýšené potřeby, a to převážně v obchodní sféře a se snižujícím se obratem v prodejích. Je to způsobeno více faktory, ale co je důležité, tento stav má řešení.
Samozřejmě se zde nebudeme zabývat celou restrukturalizací firmy, ale budu se snažit Vám v článku ukázat, proč má v současné době význam aktivně a efektivně pracovat se strategickým marketingem, designem a obchodem.
Zrovna tyto tři složky ve firmě lze efektivně nastavit a rozhýbat tak, aby rychle a efektivně přinesly firmě změnu situace, zvýšily poptávku po produktech či službách a strategicky nastartovaly firmu k novým obchodním příležitostem směrem k zákazníkovi.
A zákazník, to je konečný cíl každé firmy, který by Vás měl nejvíce zajímat. A je jedno, jestli je to koncový zákazník, distributor, nebo velkoodběratel. Vždy je to osoba, kterou musíte přesvědčit o kvalitě a smyslu nákupu Vašeho zboží.
Jak toho docílit?
Opravdu nestačí jednou za čas zaplatit jednorázovou kampaň na Váš produkt, či firmu a myslet si, že to je to, co pro marketing a obchod Vaší firmy stačí. Určitě není dostačující zaplatit známému, který dělá weby, nebo pracuje jako programátor a myslet si, že tak budete na internetu nejlépe vidět. Všechny Vaše marketingové kroky by měly být plánované, strategické a cílené. V současné době je to více než aktuální.
Jak začít? Krok za krokem
Nejdříve potřebujete analýzu a průzkum trhu. To, že si myslíte, že víte kdo je Vaše konkurence a kdo je Váš zákazník opravdu nestačí a ve většině případů to je jinak, než jste si doposud mysleli. Doba i zákazník se mění a průzkum trhu Vás o tom přesvědčí.
Vaše konkurence je i firma, která prodává jiný sortiment než vy, ale má stejného zákazníka. Váš zákazník může být člověk, kterého jste dosud neoslovili, protože jste si mysleli, že toto zboží nevyužívá, apod.
Bez analýzy a průzkumu trhu investujete veškeré finanční prostředky nesystematicky a neefektivně. Ve většině případů i špatným směrem či způsobem.
Marketingovou analýzou a průzkumem trhu a jeho správným vyhodnocením si upřesníte a správně zacílíte své místo na trhu a hlavně vyspecifikujete i nové obchodní cesty a možnosti prodeje. Nastavíte si přesnou cestu a cíl, kterého chcete dosáhnout a podle kterého budete směrovat své aktivity a energii.
Marketingová strategie a plánování nastává hned po analýze a průzkumu trhu. Právě z těchto informací a získaných informací uvnitř firmy můžete připravit celý plán a strategii krátkodobou, tak Vám může sloužit jako podklad k dlouhodobé strategii.
Marketingová strategie je v současné době bezpodmínečně nutná s ohledem na měnící se trh a chování zákazníka a hlavně touto strategií účinně nastavujete firmě cíl a cestu Vaší firmy a jejího řízení cíleně k zákazníkovi a jeho nákupu. Posouváte firmu dopředu, zviditelňujete ji na trhu a zvyšujete její podíl na koláči trhu. Zlepšujete komunikaci se zákazníkem a oslovujete ty správné potencionální nakupující. Budujete si stálou zákaznickou základnu a motivujete ji k nákupu i do budoucna.
Designová strategie nastupuje po marketingové strategii. Designér musí ze strategie vycházet, navázat na její poznatky, vyhodnocení a cíle. Graficky ztvárnit to, co marketér připravil. Přímá spolupráce marketéra a designéra již od začátku dokáže firmu a její produkty či služby velmi rychle a kvalitně nasměrovat, získat zvýšenou poptávku po zboží či službách a zlepšit obchodní komunikaci firmy.
Samotný design si vybírejte velice pečlivě a nepodceňujte investici do něj. Samozřejmě, že Vás levněji vyjde známý, nebo grafik z DTP studia, ale musíte si uvědomit, že to, co Vám designér navrhne, to půjde na trh k zákazníkovi a to určuje, zda po Vašem zboží, či službě nakupující sáhne. A je známou pravdou, že design prodává. I když budete investovat do kvalitního designu více, uvědomte si, že nebudete muset vzhled hned tak měnit a hlavně ve strategickém designu máte již připraveny další podlinky pro další růst firmy, či rozšiřování. Takže co jste na začátku zaplatili navíc, to v budoucnu ušetříte. Naučte se počítat dopředu.
Marketingové nástroje jsou nastaveny a připraveny již v marketingové strategii. Každý rok by se měla strategie vyhodnocovat, obnovovat a na marketingových nástrojích dále pracovat s ohledem na trendy, novinky, změny trhu a chování zákazníků, i zákonitosti. Znám ze své praxe mnoho případů, kdy nesprávné zacílení a nekvalitní oslovení zákazníka stálo firmu nemalé peníze, a žádný efekt to do firmy nepřineslo. Vždy volíme marketingové nástroje dle typu zákazníka, kterého chceme oslovit, dle druhu komunikace a zacílení obchodních cest a dle cíle, kterého chceme dosáhnout. Efektivnost a účinnost nástrojů je měřitelná. Proto se snažte hlídat si i měřitelnost, ta Vám pomůže v dalším nasměrování a výběru marketingových nástrojů.
Spojte ve firmě jednotlivé oddělení tak, aby mezi nimi fungovala komunikace a přenos informací. Nakonec se dostáváme k obchodu. Jestliže je celý tento proces správně nastaven, obchodní zástupce, distributor či prodejna již funguje jako poslední část v řetězu. Obchod sbírá a vyřizuje poptávky, objednávky, nabízí akce a přebírá komunikaci se zákazníkem (dle typu firmy – distributor, maloodběratel, velkoodběratel, koncový zákazník, apod.). Obchod by neměl být nastaven tak, že obchodník se „plahočí“ od firmy k firmě a nikde ho nechtějí a nic nepotřebují.
V současné době má strategický marketing, design a obchod velký význam. A pro malé a střední firmy je nezastupitelný. Bez těchto disciplín si troufám říci, že neznám firmu, která by měla na trhu své dlouhodobé místo a mohla plynule růst a zvyšovat své tržby.
Zákazník, to je ta nejdůležitější osoba každé fungující a prosperující firmy a strategický marketing, design a obchod je to, co zákazníka přitáhne, uspokojí a udrží.
Kde na to mám vzít? Finanční náklady
Ještě se zmíním o finančních nákladech. Není to tak, že na tyto služby nemáte, nebo že nyní máte jiné důležitější náklady. Když budete ve firmě používat marketingovou a design strategii – naopak finanční náklady ušetříte. Jak? Udělejte si čas a spočítejte si, kolik ročně „utratíte“ za tyto služby – marketing, design, obchod. Nezapomeňte ani na všechny ty propisky, inzeráty, webové portály, veletrhy, výstavní akce, katalogy, letáky, polepy vozů, plachty, obchodní obědy, vzorky výrobků, letákové akce, bonusy, apod. Tuto částku ponižte minimálně o 30-40% a díky strategickému plánování a cíleným investicím, máte sumu, kterou můžete ročně ušetřit.
A výsledek? Peníze takto investované se Vám minimálně vrátí, ve správném případě Vám ještě vydělají.
Má v současné době smysl strategický marketing, design a obchod?
Nevím, jestli má smysl na tuto otázku odpovídat. Sami ze svých firem víte, kde máte rezervy, problémy, či kde jsou Vaše potřeby. Ale z mé praxe a zkušeností vím, že bez těchto tří disciplín to nejde dlouhodobě. A hlavně tato doba ukáže, kdo změny trhu pochopil a snaží se nalézt řešení, a kdo bude stále bojovat stejným způsobem jako doposud. Ti rychlejší a prozíravější jsou už nyní v klidu.
Tereza Svobodová
Manager Specialista – Strategický marketing
Majitelka firmy Strategy.cz
V současné době je spolumajitelkou Sdružení Marketing+Design a pracuje na projektu M+D. Osobní konzultaci je možné si domluvit na stránkách projektu www.mplusd.cz