Ze všech stran jsme dnes doslova bombardováni informacemi, a to v takové míře, že se vůči nim stáváme otrlí. Žádná dobrá zpráva pro marketingová oddělení. Odlišit se od konkurence jako základní stavební kámen úspěšného marketingu už pomalu přestává stačit. Co takhle zkusit mluvit pravdu?
Tím však nechceme říct, že by firmy o svých produktech nebo službách lhaly. Na druhou stranu ale svým spotřebitelům příliš často nedávají důvod k tomu, aby jim jejich marketingové poselství věřili. Co je tedy zmiňovanou pravdou v tomto smyslu? Příběh. Vyprávějte – vyprávějte lidem příběh svého podniku, podělte se s nimi o svoje nasazení a úsilí, ukažte jim, jak a o co bojujete. A hlavně jim dejte důvod, proč by vám to měli věřit.
Příběh jako základ
Známe to sami: Informace předané ve formě příběhu si pamatujeme ještě dlouho. Ponaučení z Červené karkulky je nadosmrti nezapomenutelné. A proč? Protože příběh má něco, čeho jiné marketingové nebo reklamní nástroje jen těžko dosáhnou: umožňuje totiž i komplikované záležitosti podat jednoduše a stravitelně. Příběhem lze navíc vzbudit emoce – všichni víme, že emoce jsou to, co si lidé kupují. Akorát pak své rozhodnutí racionalizují prostřednictvím faktů. Příběhy jsou také mnohem lépe zapamatovatelné, protože se s nimi mohou lidé daleko lépe ztotožnit. A to nejdůležitější, příběhu daleko snadněji uvěříte. A jsme zase u té pravdy.
Vybrat si zápletku
Klíčovým momentem při tvorbě příběhu je zvolení jeho zápletky. Na výběr je jich několik. Příběhy „kdo jsem“ jsou takové, díky nimž se „čtenáři“ (ve smyslu příjemci sdělení) ztotožní přímo s vámi nebo s vaším podnikem, kdežto příběhy „co dělám“ čtenářům sdělují, co a také proč vaše firma dělá. Na „proč“ neradno zapomenout… Vizionářské příběhy vykreslí čtenářům budoucnost, jakou vidíte před sebou a pomocí výchovných příběhů vystavíte na světlo světa všechny lidské stránky. Ano, opravdu všechny, ty dobré i ty špatné. A díky příběhům „to znám“ se mohou čtenáři v ději najít, protože něco podobného také zažili. Jako takové mají tyto příběhy velmi silný potenciál vyvolat jednoznačné závěry. Zda pozitivní či negativní, to záleží na každém čtenáři.
Dejte příběhu jeho tvář
Dobrý příběh by měl být personalizovaný a měla by v něm vystupovat nějaká osoba, nejlépe reálná a z prostředí firmy. Zkuste někoho z vašich zaměstnanců. Z takové osoby je pak třeba udělat „tvář“ vašeho příběhu, která se s ním ztotožní a předá ho dál. Dobrý příběh by měl být také přesně zacílen na trh a na skutečné zákazníky – jedině tak se totiž budou moci ve své fantazii stát jeho hlavním hrdinou.
Tento příběh může být či lépe by měl být také součástí materiálů ve vašem marketingovém oddělení. Sepište ho, vytiskněte a zařaďte do prezentace. Nedovolte však, aby se do něj potenciální zákazníci příliš začetli – hrozí totiž, že vám přestanou věnovat pozornost a plně se soustředí na příběh. Vyvěšte ho na pracovišti, neotálejte a zmiňte se o něm ve svém newsletteru, uveřejněte ho na svých webových stránkách.
Pár rad na závěr
Ani to nemusíme zmiňovat, ale opakování matka moudrosti: Příběh by měl být pravdivý. Snažte se, aby obsahoval alespoň nějaký prvek zábavy; sáhodlouhá fakta či další postavy sice mohou zvýšit důvěryhodnost, zároveň však také velmi brzy unavit. Daleko důležitější jsou emoce a síla osobnosti hlavního „hrdiny“. Už třináctiletý teenager je schopen pochopit zápletku a ocenit hodnotu příběhu. Máte-li tedy žitou zkušenost s mladým jedincem v této životní fázi, víte velmi dobře, jak těžká práce to je zaujmout jeho pozornost a přesvědčit ho, aby vám uvěřil. Pokud to však dokážete, máte vyhráno.
Podle zahraničních materiálů.