Výzkum trhu

„Private Labels“ v ČR v roce 2002

Úroveň informovanosti českých spotřebitelů o existenci výrobků s maloobchodní značkou (Private Labels) v obchodní síti se ve srovnání s rokem 2001 zvýšila. V letošním roce byl zaznamenán jistý pozitivní posun v postojích českých spotřebitelů k výrobkům Private Labels, neodrazil se však v růstu spotřebitelů, kteří si výrobky s maloobchodní značkou kupují.

Rozšiřující se síť velkých obchodních jednotek (supermarkety, hypermarkety) s sebou přinesla nový fenomen: velké obchodní jednotky nabízejí – vedle výrobků známých národních a mezinárodních výrobců – vlastní výrobky s vlastní maloobchodní značkou, které jsou koncipovány jen pro konkrétní obchodní řetězec. Tyto výrobky se v jiných supermarketech či hypermarketech nedostanou. Řada obchodních pracovníků tvrdí, že výrobky s maloobchodní značkou vedou na svých prodejnách jen pod tlakem poptávky zákazníků, a proto, aby nezaostali za konkurencí.

V roce 2001 provedla GfK Praha reprezentativní výzkum u 1 000 náhodně vybraných občanů celé České republiky ve věku 15-79 let, jehož cílem bylo zjistit názory českých spotřebitelů na výrobky Private Labels. V roce 2002 společnost GfK Praha v podobném výzkumu zkoumala, zda čeští spotřebitelé od minulého roku změnili na Private Labels názor.

Graf:
Znalost a nákup private labels – v roce 2002

Povědomí o tom, že na trhu existují výrobky s vlastní maloobchodní značkou, má v současné době zhruba 9 spotřebitelů z 10. To je výrazná změna v porovnání s rokem 2001. Tehdy mělo povědomí o existenci výrobků s maloobchodní značkou 7 spotřebitelů z 10.

Podíl spotřebitelů, kteří výrobky Private Labels vůbec neznají, se od loňska snížil: z 28 % na 13 %. Výrobky Private Labels neznají zejména starší spotřebitelé a lidé z nejmenších obcí, tedy ti, kteří mají objektivně menší možnost hypermarkety navštěvovat.

Vyšší znalost výrobků Private Labels však ještě neznamená, že je spotřebitelé také více kupují. Ačkoliv podíl spotřebitelů, kteří znají výrobky s maloobchodní značkou, se od loňska zvýšil, počet spotřebitelů, kteří výrobky s maloobchodní značkou kupují, zůstal podle výzkumu stejný. Výrobky s maloobchodní značkou (Private Labels) nakupuje (pravidelně či občas) v hypermarketech podle loňského i letošního výzkumu 6 spotřebitelů z 10.

Výsledky výzkumu potvrzují obecně rozšířené tvrzení, že největší předností výrobků s maloobchodní značkou je jejich přijatelná cena, tj. cena nižší než u podobných výrobků známých národních či mezinárodních výrobců.

Z výzkumu společnosti GfK Praha lze získat i další informace: jaký mají čeští spotřebitelé názor na cenu výrobků Private Labels, jak hodnotí kvalitu Private Labels ve srovnání s mezinárodními značkami a jakou mají důvěru k výrobkům Private Labels.

GfK Praha ve spolupráci s ATOZ Publishing nabízí zájemcům kompletní zprávu o současných postojích českých spotřebitelů k maloobchodním značkám obsahující tabulkovou část (odpovědi tříděny např. dle pohlaví, věku, vzdělání, čistého měsíčního příjmu domácnosti), grafy a stručný komentář (porovnání výsledků výzkumu z roku 2001 a 2002).

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!