Výzkum trhu

Lidé hledají v letácích obchodníků hlavně potraviny

Jaký sortiment zlevněného zboží vyhledávají lidé v letácích obchodních řetězců distribuovaných do domácností nejčastěji? Jak často podle letáků nakupují a kolika z nich stojí za to kvůli zlevněnému zboží změnit tradiční místo nákupu? To zjišťovala společnost Retail Info v anketě, kterou uspořádala na svém portálu.
Podle studie Shopping Monitor 2010 společnosti INCOMA GfK si většina (71 %) domácností letáky prohlíží a 29 % z nich podle letáků dokonce nakupuje. Právě na tuto skupinu lidí se zaměřila anketa Retail Info.

Téměř 400 účastníků bleskové ankety, vesměs vyznavačů letákových akcí, dále odpovídalo na konci května na to, jak často se nechají zlákat nabídkami v letácích k nákupu a jestli jsou ochotni kvůli akčním nabídkám změnit svůj oblíbený obchod a jít ke konkurenci.

Z výsledků vyplynulo, že 78 % letákomilů nakupuje podle promo nabídek jednou týdně či dokonce častěji. Nákupy podle letáků jednou do měsíce nebo méně často pak přiznalo 22 % spotřebitelů. 64 % lidí, uvedlo, že v letácích vyhledává zejména potraviny, 18 % preferuje elektroniku a 12 % odpovídajících se v letácích zaměřuje na sortiment pro dům, byt nebo zahradu. Zbylých 6 % lidí vypovědělo, že v letácích konkrétní výrobky nehledají a spíše se nechávají inspirovat. Jak se ukázalo, u mnoha nakupujících, kteří mají zájem o zboží v letácích, stále vítězí obchod, který se nachází nejblíže od jejich bydliště (44 %). Více než čtvrtina respondentů (26 %) se považuje za loajální zákazníky, kteří mají svůj oblíbený obchod, kde realizují většinu nákupů a vzdálenost od domova pro ně není zásadní. Zbylých téměř 30 % nakupuje tam, kde zrovna nabízejí největší slevy a překážkou pro ně není ani delší vzdálenost od bydliště.

V roce 2009 vzrostl podle výzkumu Shopping Monitor společnosti INCOMA GfK podíl domácností, které vybírají svou oblíbenou prodejnu potravin právě na základě toho, jaké akční ceny a slevy dokáže svým zákazníkům v porovnání s konkurencí nabídnout. Podíl lidí, kteří podle letáků nakupují, je nejvyšší u lidí se středoškolským vzděláním bez maturity a vyučených (31 %), podobné číslo ale vykazují i lidé se základním vzděláním a s maturitou (29, resp. 30 %). Menší zájem o letáky jeví pouze vysokoškoláci (22 %). Úroveň distribuce letáků obchodníků je přitom vysoká a pokrývá téměř 90 % české populace.

„Pro maloobchodní řetězce jsou letáky i nadále klíčovým komunikačním prostředkem se zákazníkem. Zejména supermarkety a hypermarkety velmi pružně reagují na poptávku lidí, a do letákových akcí nejčastěji nasazují právě potraviny. Momentálně jde zejména o nápoje, maso a uzeniny,“ vysvětluje Jan Brokeš z Retail Info, který se stará o web AkcniCeny.cz.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!