Česká republika obsadila v minulém roce 13. příčku mezi největšími producenty automobilů a meziročně si polepšila o šest míst (19. příčka; 2008). V přepočtu na 1000 obyvatel vyprodukovaly v roce 2009 tuzemské automobilky více než 90 vozů, což je hned po Slovinsku druhá nejvyšší hodnota. Česká republika rovněž patří mezi pouhých pět zemí z dvacítky největších výrobců, které v roce 2009 zaznamenaly meziroční nárůst nově vyrobených automobilů, uvádí analýza UniCredit Group na údaje Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA.
Automobilový sektor patřil k těm, které finanční krize zasáhla v roce 2009 nejtíživěji. Světová produkce klesala již druhý rok po sobě: v roce 2009 se produkce motorových vozidel snížila bezmála o 10 mil. jednotek
Automobilový sektor náleží v rámci ekonomik regionu CEE (střední a východní Evropa) k nejvýznamnějším. Země CEE utrpěly pokles produkce o půl miliónu vozidel (tj. o 12 %), region však navzdory zostřenému dopadu krize na své ekonomiky dokázal posílit svůj podíl na celkové evropské výrobě. Podíl vozidel vyrobených v CEE na celkové evropské produkci v průběhu poslední dekády skokově vzrostl z 9 % v r. 1999 na 22,4 % v r. 2008 a pokračoval dále až na 24 % v r. 2009. Krize jen zvýraznila akceleraci restrukturalizace celého sektoru a pokračovalo také přesouvání výroby mezi západní a východní částí Evropy.
Výjimku tvořily Rusko s Ukrajinou, jejich ekonomiky zasáhla krize v roce 2009 obzvlášť těžce, a jelikož jejich automobilový sektor vykazuje nižší efektivitu a slabší proexportní orientaci, prožila výroba automobilů obou zemí kolaps, při němž se produkce propadla o 1,5 mil. jednotek na pouhých 800 000 vozů.
Je určitým paradoxem, že ačkoli jsou pro automobilový sektor typické obrovské kapacitní rezervy, řada výrobců pokračuje v rozšiřování svých kapacit v CEE (Fiat v Srbsku, Mercedes v Maďarsku, VW na Slovensku, Bosch se přestěhoval z Walesu do Maďarska, Renault i Toyota investují v Turecku atd.). Tyto trendy jsou dobrým znamením pro budoucnost tohoto sektoru v CEE.
-red-