Výzkum trhu

Krize a golfová hřiště ve světě: propad zisků i existenční problémy

Téměř polovina světových provozovatelů golfových hřišť zaznamenala v roce 2009 propad zisků, řada z nich snižovala stavy a krátila rozpočty na zaměstnance. Přestože mnozí vidí svou situaci v letošním roce pozitivně, až třetina by se mohla potýkat s existenčními problémy. Jak ukázala nejnovější studie celosvětové sítě poradenských společností KPMG Golf and the Economic Downturn, hřiště ve střední a východní Evropě však mají dobrou výchozí pozici.

Ekonomická krize zaskočila představitele řady odvětví a golfový průmysl nebyl výjimkou. Celé dvě třetiny dotazovaných provozovatelů golfových hřišť ve studii KPMG uvedly, že je ekonomická krize negativně ovlivnila. Nejvíce zasaženým regionem byla jižní Afrika, kde negativní vliv krize zaznamenalo až 90 procent respondentů. Silně postižena byla i západní Evropa (74 procent), naopak střední a východní Evropa vyšla z průzkumu nejlépe.

„V České republice se situace na trhu jednoznačně vyostřila. Nabídka je podstatně vyšší než jinde v regionu, zatímco poptávka se kvůli ekonomickým obtížím zhoršila podobně jako v ostatních zemích. Citelně se zredukovaly prostředky, které na golfové turnaje či prezentace vynakládala firemní klientela, takže golfová hřiště musejí být při vytváření nabídky kreativnější. Stejná je situace u individuálních hráčů, členů klubů i hráčů na bázi greenfee – poplatky členské i herní stagnují či v globálu (v rámci tvorby různých balíčků) dokonce i klesají. Zpomalily se také investice, avšak z hlediska růstu kvantity i kvality herních možností a doprovodných služeb je Česká republika v rámci regionu jednoznačně na špičce. Je tedy zřejmé, že bude jediným reprezentantem regionu, který se přiblíží ukazatelům obvyklým v západoevropských státech,“ uvádí Tomáš Kulman, Manager ve společnosti KPMG Česká republika.

Z průzkumu vyplývá, že 39 procent respondentů v rámci regionu zaznamenalo propad v počtu odehraných kol, téměř polovina (47 procent) z nich pak připustila celkový pokles zisku. „Překvapivý a zároveň znepokojující je však fakt, že celých 43 procent dotazovaných uvedlo, že se jim v době ekonomické krize zvýšily náklady. Podle průzkumu by se tak až 35 procent provozovatelů golfových areálů mohlo v roce 2010 dostat do ekonomických potíží,“ komentuje výsledky průzkumu Tomáš Kulman.

„Individuální hráči v současnosti opravdu pečlivě zvažují částky, které vynaloží nejen na samotnou hru, ale i na nákup vybavení, občerstvení či doprovodných služeb na golfových hřištích. Podobně i bohatá korporátní klientela, která byla v posledních letech poměrně velkorysá v pořádání golfových turnajů, své náklady v tomto sektoru omezuje. Na druhou stranu se řada provozovatelů musí vypořádat s rostoucími náklady, ať již se jedná o údržbu a opravy, energie, mzdy zaměstnanců či daň z nemovitosti,“ potvrzuje Tomáš Kulman.

I když byl v roce 2009 pro většinu trhů charakteristický pokles jak v počtu odehraných kol, tak v objemu zisků, některé rozvojové trhy vykázaly pozitivní výsledky. Mezi nimi byl také region střední a východní Evropy.

Boj s ekonomickou krizí

Jak tedy provozovatelé golfových hřišť vlivu ekonomické krize vzdorovali? Dvě třetiny provozovatelů snížily své náklady – téměř polovina respondentů snížila nebo plánuje snížit náklady na zaměstnance, 63 procent dotazovaných pak provedlo změny v marketingových strategiích. Zajímavým trendem je, že řada z nich se rozhodla využít výhod internetu či navázat spolupráci s hotely či jinými představiteli cestovního ruchu.

S těmito postupy souhlasí také Tomáš Kulman: „Prostředkem, který pomůže toto těžké období překonat, mohou být právě marketingové nástroje spojené s tvorbou atraktivní a dostatečně diverzifikované nabídky, která dokáže přilákat více hráčů i jejich doprovod. Z hlediska marketingových úspor se pak naskýtá možnost propojovat hřiště v jednotlivých turistických regionech.“

Jaká je budoucnost?

Téměř jedna třetina dotazovaných již překvapivě určité oživení ve svém sektoru zaznamenala. 35 procent respondentů pak předpokládá oživení v roce 2010 a zbylých 41 procent vkládá svá pozitivní očekávání do roku 2011 a let následujících. Přes tento nepříliš pozitivní výhled na ekonomické oživení však většina manažerů vidí rok 2010 relativně optimisticky – 54 procent z nich věří, že jejich výkon bude v blízké budoucnosti vynikající či dobrý, pouhých 7 procent očekává špatné období.

Optimismus se týká i České republiky. „Vývoj, který Česká republika jako golfová destinace zažívala v posledních deseti letech, se pravděpodobně zpomalí. Připravené golfové projekty se nejspíš zpozdí nebo odloží v závislosti na dostupnosti finančních zdrojů. Nepředpokládáme však, že by tento dopad byl nějak drastický. Tvrdší podmínky na trhu navíc povedou k sofistikovanější nabídce hráčům, ať již na greenfee bázi, nebo na bázi členství. Stále větší význam pak budou mít s hřištěm spojené stravovací, ubytovací a volnočasové kapacity, které mohou zásadním způsobem posílit příjmovou stránku celého areálu,“ dodává Tomáš Kulman.

Přes pozitivní očekávání poměrně velkého počtu provozovatelů ale nesmíme zapomínat, že 35 procent z nich stále čelí znepokojivé kombinaci snižujících se příjmů a zvyšujících se nákladů. Oproti předpokladům některá neprofitující golfová hřiště loňský rok přežila, což však neznamená, že se jich finanční obtíže nemohou týkat v průběhu roku 2010.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!