Ve středu 5. května proběhl v hotelu Grand Majestic Plaza v Praze kongres Marketing Management. Účast byla poměrně vysoká – dorazilo okolo 150 specialistů na marketing, PR a další obory komerční komunikace. O své zkušenosti z právě realizovaných kampaní se naopak přišly podělit více než dvě desítky špičkových odborníků.
Hlavním mottem bylo: „Nezařaďte se mezi ty, kterým ujel vlak“. Jinými slovy řečeno: „Jděte s dobou, nebojte se inovací“. Na úvod to pěkně vystihl moderátor prvního bloku Zdeněk Strnad slovy, že „odvaha někdy přímo souvisí s výší platu, a tak lépe placení manažeři se v těžších dobách snaží hlavně přežít a udržet si svoji židli, a tedy nepřijímat na svá bedra byť minimální míru rizika…“
První řečník, Ondřej Tomas z GfK Czech, představil velmi pěkně, místy s lehkou ironií výsledky výzkumu mapujícího názory českých marketingových expertů na úroveň znalosti „svých“ spotřebitelů a míru odvahy oslovit je netradičními nástroji a formami komunikace. Ačkoliv marketéři tvrdili, že se inovací a moderních trendů nebojí, výsledky průzkumů to příliš nepotvrzovaly. Stejně jako to, že si marketéři domnívají, že svou cílovou skupinu a současné trendy v jejím chování znají dokonale.
Význam poznání spotřebitelských trendů potvrdilo i vystoupení Alexandera von Maillot z Nestlé CZ/SK. Ve své zajímavé a svižné prezentaci ukázal, jak se jejich společnost rozhodla reagovat na stoupající oblibu kávových nápojů s mlékem. Pomocí kampaně na atraktivní domácí automaty na kapsle DolceGusto zvýšili výrazně obrat i v v době krize. Ve výsledku tak dosáhli nepředstavitelného počtu prodaných automatů. Pro názornost: v USA prodali 13 300 kusů, na Slovensku 18 400.
Na konferenci bylo několik příspěvků věnovaných tématu odpovědného chování k životnímu prostředí vzhledem k marketingovým postupům. Toto téma otevřel Roman Šíser, ředitel pro produktové a obalové inovace perlivých nápojů společnosti Coca-Cola, který představil plně recyklovatelnou láhev budoucnosti, vyráběnou z cukrové třtiny. Posledním řečníkem v ranním bloku byl Michal Heisig, obchodní ředitel společnosti SEZNAM.CZ. Zabýval se především novými trendy v marketingové komunikaci, s ohledem na obor podnikání jejich společnosti pochopitelně především ve vztahu k elektronickým médiím a jejich doposud opomíjeným možnostem.
Následoval blok nazvaný New beginning, kde byly představeny některé marketingové strategie, které v poslední době zaznamenaly velký úspěch.
První byla neobyčejně zajímavá případová studie „ZooZoos“ z Vodafone Essar India. Její autorka, Kavita Nair, podrobně předvedla svůj skvělý nápad, který zafungoval napříč všemi komunikačními kanály a naplnil svůj záměr též díky masivnímu využití sociálních sítí Facebook a YouTube. 30 půlminutových reklamních spotů ze světa smyšlených postaviček ZooZoos, jejichž prostřednictvím komunikoval nabídku mobilní operátor Vodafone v rámci vysílání přenosů z indické národní kriketové ligy, oslovil veřejnost natolik, že reklama se stala téměř žádanějším obsahem vysílání než samotný kriket. Lidé napjatě čekali na nové reklamní příběhy a diskutovali o nich na sociálních sítích. A co víc, díky univerzálním bílým postavičkám a příjemné hravosti a humoru příběhů, má tato kampaň potenciál pro snadnou a úspěšnou aplikovatelnost ve všech světových regionech.
Jako druhý se věnoval úloze sociálních médií v komunikaci firmy a značky Christophe Cauvy z McCann Digital EMEA. V prezentaci s názvem „ Znovu objevovaná marketingová komunikace“ připomněl v originálních ukázkách dobré i špatné příklady jejich využití.
Po příjemném pracovním obědě následovala debata na téma „Nová komunikace“. Zahájil ji David Williams z Global Customer Intelligence Practice SAS. Ve svém příspěvku připomněl, jak je důležité v dnešní dynamické informační době, kdy se se postoje zákazníků rychle mění a podléhají mnoha vlivům, znovu a znovu ověřovat jejich aktuální hodnoty a podle toho je oslovovat.
O konkrétních možnostech spojení společensky odpovědného chování s podporou prodeje poté hovořila Eva Williams ze společnosti Tesco Stores CR/SR.
Následovala prezentace Romana Bláhy, ředitele marketingu Poštovní spořitelny, která představil zákulisí úspěšné kampaně na nový produkt „Era“.
V posledním vystoupení konference Marketing Management pohovořila výtečně a s nadhledem o specifických problémech při spojování PR a zodpovědnost k životnímu prostředí Petra Mašínová, ředitelka korporátní komunikace New World Resources / OKD.
Konferenci ukončily dvě závěrečné diskusní sekce, ve kterých se účastníci znovu vyjadřovali k příležitostem i hrozbám komunikace „ve věku dialogu“. Diskutující se shodli, že nová média – například Facebook – nelze chápat jako něco samospasitelného. Je důležité k nim přistupovat jako k „zrcadlu“, ve kterém se odráží, co firma dělá, ať už dobře nebo špatně.
V každém případě byla konference velmi zajímavá, a to jak vzhledem k nastoleným tématům, tak k osobám řečníků a jejich svěžím vystoupením.