Obchod

Společnosti Marks and Spencer roste po obnově obrat

Britské maloobchodní skupině Marks and Spencer, působící i na českém trhu, se podle hospodářských výsledků za 2. a 3. čtvrtletí podařilo potvrdit úspěšně provedenou obnovu.

Obrat skupiny se oproti předchozímu roku zvýšil o 7,9% na 3631,9 milionů britských liber, provozní zisk stoupl o 41% na 305,8 milionů liber. Zisk skupiny před zdaněním a odečtením mimořádných položek byl navýšen o 29,8% na 287,0 mil. liber.

Vyplývá to ze zveřejněných výsledků za období do 28. září 2002, které se týkají pokračujících provozů společnosti. Z údajů dále vyplývá, že zisk na akcii vzrostl o 60% na 8,5 pence za akcii. Dividenda prozatím stoupla na 4,0 pence za akcii, což činí nárůst o 8,1%

Hospodářské výsledky potvrzují, že společnost úspěšně ukončila svoji obnovu. Zaznamenala už čtyři po sobě jdoucí kvartály pozitivního růstu. Podle výkonného ředitele společnosti Rogera Holmese se v dobrých hospodářských výsledcích odráží zlepšení, která v minulém roce skupina uskutečnila.

Problémy do nichž se značka Marks and Spencer, jejíž hlavním segmentem je klasická elegantní móda, koncem devadesátých let dostala, se podařilo překonat díky širokému projektu změn. Společnost loni ukončila některé provozní činnosti v kontinentální Evropě a prodala americkou oděvní společnost Brooks Brothers. Připravuje se také odprodání amerického potravinářského řetězce Kings Super Markets. Atraktivita i kvalita zboží se zvýšila, kromě toho se firma rozhodla osvěžit svoji nabídku zavedením několika nových kolekcí. Cenová úprava zboží, reorganizace firmy a visual merchandising (prezentaci zboží v prodejnách) byly dalšími kroky obnovy.

Cílem společnosti je udržet pozici ve věkové skupině zákazníků od 35 let výše. Svoji současnou nabídkou ale oslovuje i skupinu mladších spotřebitelů. „Pokud dříve přišla do prodejny matka s dcerou, nakoupila si pouze matka. Dnes je naše nabídka atraktivní i pro mladší zákaznice, sami to vidíme v našich prodejnách.,“ uvádí ing. Dušan Mrozek, předseda představenstva COMS, a.s., franšízového partnera Marks and Spencer pro ČR.

V České republice společnost provozuje prodejnu v pražské Pasáži Myslbek, další je v Českých Budějovicích. Zatím poslední prodejna byla otevřena 10. října ve zličínské Metropoli. Prodejna v pražském Nákupním centru Černý Most byla začátkem roku uzavřena. Také v ČR těží společnost z celosvětového renomé. Prodejna v Myslbeku navíc využívá své výhodné polohy i ve vztahu k zahraničním návštěvníkům Prahy, kteří vyhledávají osvědčenou kvalitu. Odhad nárůstu prodeje v prodejně Myslbek za letošní rok činí 18%.

Za „pokusnou“ označuje ing. Mrozek prodejnu v Českých Budějovicích, která se orientuje výhradně na českou klientelu. Nárůst prodeje se tu za letošní rok odhaduje na 26% a to i přes dočasný pokles tržeb způsobený povodněmi. Podle Mrozka reagují čeští zákazníci mnohem výrazněji na snižování cen, ve kterém se kromě celkové strategie firmy promítl také stoupající kurs koruny. Další zlevnění by mohlo nastat po vstupu ČR do EU, kdy odpadne celní zatížení.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!