Výzkum trhu

Spotřebitelský barometr – listopad 2002

Již v říjnu se propad indikátoru Spotřebitelského barometru (CCI = Consumer Confidence Index) zastavil na hodnotě 47,3 s tím, že se proti zářijovému mírně zlepšil; listopadový index doznal podstatný růst a přiblížil se k vysokým hodnotám z I. pololetí t. r. Celkovou peripetii indikátoru spotřebitelského mínění CCI lze za II. pololetí rekapitulovat takto:

Červenec – index CCI dosáhl druhé maximální hodnoty ve své historii, i když v ekonomice byly již v I. pololetí pociťovány symptomy ekonomického ochabnutí pramenící i z mezinárodního ekonomického prostředí (potvrzoval to i vývoj HDP, zahraničního obchodu ad.)

Srpen (ještě před povodněmi) – projevil se pokles nadále ovlivněný předchozími sociálně ekonomickými faktory

Září (první polovina měsíce) – v indikátoru CCI byl vykázán velmi silný odraz vlivu zátop celostátně i regionálně; regionálně se projevilo horší než průměrné hodnocení (46,9) především v regionech postižených záplavami, a to ve středních Čechách (45,3), v západních Čechách (46,1), v severních Čechách (44,2), částečně i ve východních Čechách (46,5); zhoršení se projevilo i v jižních Čechách, avšak nikoliv tak pronikavě, patrně z důvodů rychlejšího průběhu událostí

Říjen (první dekáda měsíce) – pokles indikátoru CCI se zastavil, vykázal velmi mírné zvýšení o 0,4; v základní struktuře komponent se projevil pokles v hodnocení bezprostřední hospodářské a finanční situace, jakož i očekávané finanční situace, naopak se zlepšil index očekávané hospodářské situace (+ 4,4) a velmi znatelně předpoklady budoucích velkých nákupů (+6,4), zřejmě v souvislosti s nutnou obnovou po zátopách, ale i s blížícím se závěrem roku; z regionálního hlediska se indexy jednotlivých oblastí v říjnu převážně sblížily na celostátním průměru (47,3), větší výjimky tvořil nižší index ve východních Čechách (45,9) a na jižní Moravě (46,6) a znatelně nadprůměrný index severní Moravy (48,7). Již obnovený růst tržeb maloobchodu v září odpovídal zlomu ve vývoji indikátoru CCI. Spotřební výdaje obyvatelstva byly provázeny nadále nízkým indexem spotřebitelských cen, v maloobchodní oblasti až deflací.

Listopad (z období 4. – 14. 11.) – projevil se růst ve všech komponentách indikátoru, celkové zvýšení o 3,3 proti říjnu; v historii indikátoru dosud rekordní hodnota indexu velkých nákupů (69,2) – to vše naznačuje pokračování trendu nastoupeného v říjnu; k význačnějším charakteristikám patří: vyšší optimismus žen, regionálně příznivější hodnocení v pražské aglomeraci (nadprůměrem i záp. Čechy a sev. Morava), pozitivnější hodnocení vícečlenných a příjmově a profesním postavením lépe situovaných domácností, respondentů ze vzdělanějších a věkově produktivních vrstev obyvatelstva.

Zpracoval: Ing. Ladislav Šípek, Svaz obchodu ČR

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!