Výzkum trhu

Podle čeho si studenti vybírají vysokou školu?

Co hraje hlavní roli při volbě vysoké školy? Jakým způsobem se studenti rozhodují? V čem vidí zásadní rozdíl mezi veřejnými a soukromými školami? O které obory je největší zájem? Získat odpovědi na tyto a další otázky bylo cílem marketingového průzkumu trhu, který probíhal v rámci brněnského veletrhu GAUDEAMUS. Zúčastnilo se jej celkem 380 respondentů, kteří odpovídali na 14 různě profilovaných dotazů.

Úvodní část průzkumu byla věnována stanovení kritérií, jež zásadním způsobem ovlivňují výběr vysoké školy. Jak vyplynulo z odpovědí, jedná se především o kvalitu pedagogů, skladbu předmětů, pověst školy a výši školného. Určitou roli hrají také kvalitní a přístupné doplňkové služby (knihovna, stravování, posilovna aj.), cenově dostupné studijní materiály, moderní a kvalitní zázemí školy, personální obsazení a v neposlední řadě zákaznicky orientovaný přístup zaměstnanců ke studentům.

Proces rozhodování
Další část průzkumu se týkala samotného procesu rozhodování. Polovina uchazečů uvedla, že se pro konkrétní školu rozhodla více než rok předem, ostatní se rozhodují různě (po prezentaci na Gaudeamu, měsíc před podáním přihlášky, na poslední chvíli, po výsledcích přijímacího řízení na veřejnou VŠ). 50 % uchazečů podává přihlášku nejprve na veřejnou vysokou školu a až po vyrozumění výsledků přijímacího řízení vybírá soukromou VŠ. 29 % uchazečů zasílá přihlášku na soukromou školu souběžně s přihláškou na veřejnou vysokou školu. 21 % uchazečů zasílá přihlášku na poslední chvíli.

Soukromé školy versus veřejné
Jak vnímají uchazeči rozdíly mezi soukromou a veřejnou vysokou školou? Z odpovědí vyplývá, že soukromé školy:
– přistupují ke studentům jako ke svým klientům (52 %)
– nabízejí zajímavější obory (35 %)
– nejsou tak náročné jako veřejné školy (31 %)
– soustředí se více na praktickou část výuky (27 %)

Atraktivní obory a image školy
Respondenti dále volili dvacet nejžádanějších oborů – přední místa zaujaly např. ekonomika, management, bankovnictví, právo nebo pedagogika. Dalším zkoumaným kriteriem byla image BIVŠ. Tento průzkum přinesl následující výsledky:

– 30 % respondentů hodnotilo velmi dobrý přístup týmu ke studentům
– 15 % respondentů hodnotilo pozitivně nabídku oborů
– 5 % respondentů hodnotilo pozitivně prezentaci, kvalitu, pověst a uplatnění

Financování studia
Závěrečná část průzkumu se týkala způsobu financování studia a vlivu rodičů na rozhodování o výběru školy.
Většina zájemců bude svá studia na vysoké škole financovat za podpory rodičů (70 %), další poté z vlastních prostředků (15 %) a stejné množství respondentů bude financovat studium kombinovaně (jak z vlastních prostředků, tak za podpory rodičů). Pouhé 1 % uvažuje o využití institutu půjčky v bance. Vliv rodičů na rozhodování při výběru vysoké školy uvedlo 32% dotázaných.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!