Když jsem zde ( 1, 2, marketingovenoviny.cz/index.php3?Action=View&ARTICLE_ID=4218″ TARGET=“_blank“>3 ) na jaře roku 2006 psal články o Guerilla marketingu, myslel jsem si, že se dostatečně rozvine také v Česku. Především v letošním roce, který byl mediálně spojen s celosvětovou ekonomickou krizí. Podle mého názoru se zase o tak velkou krizi u nás nejednalo, ale to je druhá věc. Těšil jsem se tedy, jak budou firmy a i státní instituce šetřit marketingové náklady, trochu více se zamyslí a případně s pomocí expertů nás ohromí kreativitou za velice rozumné peníze.
Z mého pohledu jsem zaznamenal jen jednu Guerillu, a sice na vzdělávací server skoly.cz, který se prezentoval barevnými tričky s nápisem Měl jsem se učit líp, které nosili v centru Prahy dělníci výkopových prací romské národnosti. Na tričkách byla uvedena i webová adresa serveru. Během dne si pracovníky lidé fotili a celá akce se ten samý den, kdy začala, dostala do TV zpravodajství a do tištěných médií. Hned se také ozvali aktivisté pro menšiny a dali celé akci rasový podtext. Více o akci najdete například na:
http://zpravy.idnes.cz/mel-jsem-se-lip-ucit-hlasala-reklama-na-trikach-romskych-delniku-psw-/praha.asp?c=A091008_121812_praha_pje
Jiných našich Guerill jsem si nevšiml, přestože nevylučuji, že nějaké další proběhly. K realizaci takovýchto akcí je asi nejdůležitější odvaha, a té je, jak vidět v našem regionu, jako šafránu.
Před pár dny jsem se ale dostal k jedné webové stránce, která přibližuje nejlepších 80 Guerilla marketingových kampaní. U jednotlivé Guerilly jsou uvedeny nejen fotografie, ale také detailnější informace. Vše si můžete prohlédnout na adrese:
blogof.francescomugnai.com/2009/11/the-80-best-guerrilla-marketing-ideas-ive-ever-seen/
Nejvíce se mi líbí Guerilla lavička KitKat, koš s lidským okem, velmi zajímavý vstup na veletrh pracovních příležitostí, výtah s potiskem podlahy, reklama Mercedesu, káva u McDonalds a reklama v metru na WonderBra. Doslova mne však dostala sociální reklama s potiskem nákupního košíku. Je to tak správné, protože sociální Guerilly mají ještě více šokovat. Ale nevím, jestli bych po této zkušenosti nechodil nakupovat potraviny raději ke konkurenci.…
Velmi se mi také zalíbily tři Guerilly ze Švédska. Zdá se mi, že je to v těchto případech ještě promyšlenější a především tyto Guerilly působí na více smyslů. Cílem všech těchto tří Guerill je zaujmout lidi, protože když se nezáživné věci (chůze po schodech oproti eskalátoru, vyhazování odpadků do koše nebo sběr lahví) převedou na hru, okamžitě se projeví lidská hravost a výsledky jsou ohromující. Nejvíce se mi líbí hrající schodiště, ale i oba další nápady mají své kouzlo. Videa z jednotlivých projektů naleznete na adrese:
www.rolighetsteorin.se.
Schválně který projekt se Vám líbí nejvíce?
Těším se, že v budoucnu budou podobné, ne-li ještě lepší, Guerilly také k vidění u nás. Už aby to bylo!