Metoda CCS je pojmenována podle počátečních písmen tří integrovaných metod (CPM/COST/Source) optimálního řízení marketingových činností, procesů a projektů. Uvedená metoda byla zpracována a vyzkoušena pro marketingové aplikace pracovníky katedry managementu a marketingu Vysoké školy ekonomie a managementu (www.vsem.cz).
První C je odvozeno ze zkratky CPM (=Corporate Performance Management), což je modelová, síťová, projektová metoda řešící časovou analýzu výkonu marketingového projektu při jeho deterministické struktuře a ocenění činností. Metoda uvažuje s tím, že marketingová strategická jednotka (oddělení, útvar, marketer) provádí své aktivity (procesy a projekty) v integritě s dalšími synchronně běžícími procesy a projekty organizace, kde se uplatňují energetizační procesní synergie. Metoda v síťovém procesním či projektovém diagramu vždy startuje při hodnocení marketingových aktivit z uzlového marketingového bodu M(1) tím, že je provedeno 6 stavových procesních analýz v čase t(1,6) , tedy zjištění časoprostorového poznatkového stavu v procesech: P(1) transakčního marketingu, P(2) relačního (vztahového) marketingu, P(3) inovačního a inovativního marketingu, P(4) marketingu konkurence a konkurenceschopnosti, P(5) marketingového výzkumu a P(6) marketing managementu. Výsledky stavových analýz jsou synergicky vyhodnoceny v uzlovém bodě U(1). Teprve v tomto momentu začínají se z tohoto uzlového bodu rozbíhat marketingové činnosti marketingového projektu plánovaného v režimu Log Frame (srovnej text Marketingové plánování v režimu Log Frame) v kombinaci integrovaného marketingového mixu, integrované marketingové komunikace v jednotlivých procesech a integrovaného nízkonákladového marketingu (buzzmarketing, WOM marketing, virální marketing aj se zahrnutím aktivní spolupráce s potenciálním kupujícím, uživatelem a spotřebitelem produktů v kontinuu se službami). Do sítě je pak každý proces a nízkonákladový marketing zanesen jako vektor, kde jeho délka reprezentuje t(i,j) trvání procesu. Směr vektoru vždy směřuje do uzlového bodu U(n), kde se předpokládá procesní marketingová synergie. Analýza umožňuje stanovit kritická místa, optimalizovat časové dimenze marketingového projektu z hlediska synergií a provázanostních efektů a také časové rezervy procesů i celého projektu. To samé platí i o provázanosti marketingového projektu s ostatními projekty organizace jako produkčního systému i pro realizace napojení na dodavatelské řetězce (třeba marketingový či jiný outsourcing). Stejně tak analýza umožňuje provádět časový procesní i projektový controlling jak trajektorie procesů, tak i řízených výsledků a synergických efektů.
Druhé C je odvozeno od projektové metodologie COST, tedy od nákladové analýzy řešení marketingového projektu CPM (rozepsaného pro názornost do síťové analýzy podle předchozího odstavce) s postupným účelovým optimálním zkracováním času t(i,j) projektových marketingových činností a realizace projektu. Známe-li v projektu Log Frame (logických rámců) plánované fixní a variabilní náklady procesů po dobu t(i,j) trvání, vstupy a výstupy v metrice cenové nebo hodnotové umožňuje kombinace CPM/COST identifikovat průběh procesní křivky maximálních nákladů a při modelování optimalizace trvání procesu (zkracováním doby realizace procesu) pro dosažení maximálních synergií i křivku minimálních nákladů. Tímto způsobem se dají redukovat plánované marketingové náklady (přímé i nepřímé) na náklady optimální ( i při ošetření rizik identifikovaných v projektu LogFrame) a tím využít efektivně zdroje na marketingový projekt a rezervu v době ekonomické krize přesunout na jiné pro firmu potřebné aktivity. Metoda umožňuje controllingově sledovat náklady na marketingové aktivity, procesy a projekty v časoprostorových řezech a to včetně cash flow.
Písmeno S je odvozeno od analýzy zdrojů (Source) plánovaných k použití v marketingových procesech a projektech zobrazených v síťové analýze. Analýza zahrnuje jednak sumarizaci zdrojů v časoprostorovém čerpání (source flow) pro pevně definované časové řešení v indikovaném síťovém grafu. Současně však a to je podstatné, umožňuje optimalizaci rozvrhování zdrojů v čase s využitím heuristické metody s dynamickými prioritami.
A výsledek analýzy využití metody CCS v praxi? 1/Úspory, úspory a zase tolik potřebné úspory času, nákladů, zdrojů v marketingových procesech a projektech, které ocení každý manažer podnikatelského subjektu nebo i neziskové organizace zvláště v době ekonomické krize, 2/ optimalizace často zbytečné délky marketingových procesů při maximalizaci procesních synergií s důrazem na Weberův efekt optimalizace toků hodnot v sítích produkčních řetězců, 3/ optimalizace nákladů šetřících finanční prostředky efektivního cash flow (finance lze pro realizaci marketingových projektů najít v operačních programech EU v integritě osy prosperity tedy marketing – inovace – konkurenceschopnost – prosperita), 4/ optimalizace zdrojů a jejich mobilizace s environmentálním efektem z titulu úspor zdrojů.