”Matrix: Reloaded ve Vašem pražském multiplexu. Prokažte se touto SMSkou a získejte originál brýle Matrix.” I takto bude třeba vypadat zpráva, kterou filmoví fanoušci dostanou na svůj mobil. Reklamní využití SMSek na sebe nemohlo nechat dlouho čekat. Jak ale zajistit, aby se z SMS reklamy nestala obdoba e-mailového spammingu? Je třeba umožnit uživatelům mobilů, aby si dopředu mohli zvolit, jaké komerční zprávy chtějí dostávat. Autorem takového řešení je firma MobilJAM.
V ideálním případě se na komerční SMSku budeme těšit. Bez přehánění. Firma MobilJAM do Čech přináší systém, který spolehlivě funguje už dva roky v zahraničí. Základní princip vypadá takto. Firma osloví uživatele mobilních telefonů a nabídne odměnu za to, že jim bude moci posílat reklamní textové zprávy. Nejčastěji se jedná o peníze. MobilJAM šel mnohem dál. Svůj systém pojímá především jako užitečnou službu uživatelům. Při registraci je nechá vybrat, jaké okruhy témat je zajímají a zasílá jim SMSky s těmi informacemi, které se týkají jejich zájmů. Zdarma.
”Automobilista dostane zprávu typu: Tento týden Natural 95 u Vašeho nejbližšího Aralu, na ulici XY, pouze za 22 Kč. Hudební fanoušek zase nabídku: Prvních sto návštěvníků s touto SMS, vstup na koncert U2 zdarma. A další podobně výhodné a užitečné informace…,” popisuje Pavel Doležal, CEO MobilJAMu. Navíc uživatelé služby dostávají, stejně jako v zahraničí, za každou doručenou SMSku na účet peníze. Tyto si mohou vybrat, nebo je vyměnit za služby z katalogu MobilJAM. Třeba si nechat dobít telefonní kupon.
Jaké jsou zahraniční zkušenosti
Fenomén komerčního využití mobilních telefonů má i svůj název — m-marketing. V zahraničí, například ve Velké Británii, Německu či Japonsku, mají s touto formou reklamy výborné zkušenosti. M-marketing přináší na jedné straně spokojenost a zábavu uživatelům, na druhé straně obchod inzerentům. Po tomto druhu informací je mezi majiteli mobilů hlad. To dokazuje i výzkum, který už v roce 2000 ve Švédsku zadala firma Ericson. 5 000 uživatelů dostávalo cílené reklamní textové zprávy podle sociodemografického klíče. Více než 60% z nich reklamu na svém mobilním telefonu uvítalo, 40% ji shledalo zajímavou. Reklamní kampaně, které následovaly ve Velké Británií, tento kladný vztah k reklamním SMSkám potvrdily. Široký zájem veřejnosti ilustrují nejlépe ekonomické výsledky. V roce 2000 šla ve VB do m-marketingu, inzerce v hodnotě 4 miliony liber. Podle předpovědi výzkumné agentury Allegra Strategies by měl do roku 2005 tento objem vzrůst na 439 milionů liber! To představuje 2,3 % z celkového ročního objemu peněz investovaných na ostrovech do reklamy.
MobilJAM slouží zákazníkům
Projekt MobilJAM prošel pečlivou přípravou. Po roce je tu, aby začal sloužit zákazníkům. ”Snažili jsme se vystavět takovou službu, která bude přinášet majitelům mobilních telefonů relevantní informace, podle jejich zálib a zájmů. Kdykoliv a kdekoliv,” říká Pavel Doležal.
V MobilJAMu mysleli i na firmy, které budou jejich síť komerčně využívat. ”V ČR má mobilní telefon přes 6.000.000 lidí. Tito lidé tvoří unikátní reklamní skupinu, které se dá velice jednoduše a efektivně doručovat reklamní sdělení. Mobil nosí lidé stále u sebe. Pro inzerenty se zde otevírají zajímavé možnosti. Svoji reklamu budou moci přesně a účinně cílit. Jak dle profilu uživatele, tak i podle lokality a času. Například prodejce sportovního zboží bude po skončení mezinárodního utkání v hokeji moci oslovit mladé lidi se zájmem o sport, kteří žijí v okolí jeho prodejny. Inzerenti získávají unikátní reklamní nástroj, který jejich reklamě zajišťuje vysokou účinnost a v důsledku dobrou návratnost investic,” doplňuje Doležal. Tím, že MobilJAM dává uživatelům možnost ovlivnit jaké komerční informace budou dostávat, se MobilJAM odlišuje od jakéhokoliv jiného druhu reklamního média na trhu.
Začatek byl v říjnu
Svým budoucím uživatelům se systém MobilJAM otevřel v červenci. O té doby každým dnem přibývá zaregistrovaných zájemců. Do začátku října měli uživatelé možnost ochutnat službu díky kampaním eBanky a Falcon Films – film Znamení. Postupný náběh služby je ohlášen na říjen. ”Nyní finalizujeme síť obchodních zástupců na úrovni krajů. Jen tak zajistíme, aby naši uživatelé dostávali zajímavé a užitečné informace regionálního charakteru,” vysvětluje Doležal.
Kromě databáze uživatelů připravuje MobilJAM pro inzerenty intenzivně i další reklamní příležitosti. ”Díky našim zkušenostem a unikátnímu softwarovému řešení Využijeme naše zkušenosti, naše unikátní softwarové řešení a představíme takové produkty, které nejen potěší stávající uživatele MobilJAMu, ale přivedou do systému i uživatele nové,” prozrazuje Doležal a dodává: ”Uvědomujeme si, že v životě jsou situace, kdy jde obchod stranou. Nyní jednáme se státními institucemi o veřejně prospěšném informování občanů v případě nebezpečí.”
Další rozvoj kvality služeb sítě MobilJAM souvisí také s rozvojem mobilních technologií. V posledních dnech je často skloňována technologie MMS (multimediální zprávy), začíná se s prodejem nových mobilních telefonů vybavených velkoformátovými barevnými displeji i polyfonním zvukem. Díky těmto novinkám budou v budoucnu zasílané informace ještě příjemnější. Koho by nelákala fotka poledního menu z oblíbené restaurace, když na ní bude i ta pěkná servírka nebo pohledný číšník?
Jak se do MobilJAMu zapojit
Zájemce o více informací o systému MobilJAM může navštívit webové stránky www.mobiljam.cz , kde se také může registrovat.
Zdroj: MobilJAM