Vzpomínáte na poslední článek „Má vůbec cenu vzdělávat obchodníky?“, kde jsme pojmenovali 3 oblasti možných příčin nedostatečného obratu obchodníků?
Byly to:
malý výkon | čili málo jednání, kontaktů … |
nízké prodejní dovednosti | čili neumí prodávat |
prodej „levnějších produktů“ | čili neumí nebo nechce prodávat „dražší“ produkty |
Vezměme si první příčinu – obchodník má málo prodejních aktivit – a zkusme je řešit:
POPIS:
Základním firemním systémem pro řešení této oblasti je systém „řízení podle cílů“. Tento systém nám poskytuje konkrétní a měřitelné informace, abychom mohli stanovovat přesně ty cíle, které jsou „motivující“.
KROKY ŘEŠENÍ:
1. připravit SEZNAM CÍLŮ (= kritérií), které dostatečně popisují „kvalitu“ obchodníka v oblasti AKTIVIT
- jsou to např. min.počty jednání, prvních kontaktů, potenciálních zákazníků, zaslaných nabídek, telefonicky kontaktovaných zákazníků… – týdně, měsíčně, čtvrtletně apod.
- mohou to být i cíle jako – podíl prvních jednání / jednání typu servis, úspěšnost získávání doporučení…
- nezapomeňme zde na teorii – každý cíl má být SMART (bez teorie zde nefunguje praxe)
2. zpracovat „STANDARDY“, tj. hodnoty cílů
- stanovit, jaké mají být:
* aktivity u průměrného obchodníka, které vedou k průměrnému obratu?
* minimální aktivity, pod které obchodník nesmí jít
* aktivity pro nové obchodníky, zkušenější, „služebně starší“, regiony …
- standardy plní úlohu „červených žárovek“, které se rozsvítí, pokud standard není plněn
* je to signál pro vedoucího obchodníků, kde a kteří obchodníci potřebující „motivovat“ – podpořit či pomoci či přikázat
- v případě, že nemůžeme standardy ihned zpracovat – začít ihned s kroky, abychom měli standardy co nejdříve k dispozici
3. připravit SEZNAM INFORMACÍ, které potřebujeme pro sledování plnění cílů
- vytipovat všechny informace, které musíme zajistit, chceme-li hodnotit plnění cílů
- zvážit: které informace můžeme sbírat (administrativa obchodníků) a s kterými jsme schopni skutečně pracovat (potřeba pro manažery)
- nebojme se chtít po obchodnících sběr informací – zkušenost říká, že každý obchodník „produkuje“ min.10 informací jen tím, že prodává a nemusí nic nikde hledat. Jediné co po něm chceme je zapisování těchto informací na papír. Zas tak moc toho nechceme.
4. zpracovat všechny NÁSTROJE, které potřebujeme:
ke sběru informací | – výkazy |
k výpočtu ukazatelů – cílů | – SW |
k vyhodnocování cílů | – SW + dovednosti vedoucího obchodníků |
5. připravit METODIKU „řízení obchodníků podle cílů“:
- kdo, co, kdy , jak – komu má poskytovat
- povinnosti všech složek při sběru informací a vyhodnocování cílů
6. zajistit DOVEDNOSTI „VEDOUCÍHO obchodní skupiny“
- časově nejnáročnější – ale základní – činnost firmy
KRITICKÉ MOMENTY:
Doporučuji využít externí spolupráce, protože – i při srozumitelnosti výše uvedeného postupu – vzniká u zákazníka řada „kritických momentů“, které způsobí, že vynaložené investice nepřinesou „zavedení systému řízení podle cílů“. Příčin je celá řada – tlak operativy, osobní vztahy s obchodníky, naše nedůslednost atd. Externí spolupráce by zde měla být „vlastním bičem“ a zárukou důslednosti.
- nedodržení výše uvedeného postupu
- osobní vztahy s obchodníky – jak je vedoucí překoná?
- obavy s reakcí „úspěšných“ obchodníků
– nebojme se – trumfy jsou na naší straně - vlastní uspokojení – „my to vlastně skoro takto děláme“
– i zde platí Parettovo pravidlo (80/20) – kterých 20% cílů nám postihuje 80% kontroly? Nepracujeme náhodou s těmi 80% cílů, které postihují jen 20% kontroly? - formální přístup při zavádění
– pak to obchodníci i vedoucí obchodních skupin neaceptují - u větších firem – kvalita „vedoucích obchodních skupin“
– zavedení systému je jen první – i když nezbytný – krok. Pak už vše závisí jen na kvalitě vedoucích.
Máme už SYSTÉM „ŘÍZENÍ PODLE CÍLŮ“ nyní připraven a zaveden?
Pak je jednoduché řešit rezervy obchodníků ve výkonu – viz příklad:
PŘÍKLAD:
1. obchodník má málo jednání – víme přesně kolik:
PROČ tak málo?
2. např.: „obchodník neumí telefonovat“ – víme přesně jak (10% telefonátů vede ke schůzce):
PROČ?
3. buď:
a. neumí telefonovat: | ŘEŠENÍ : trénink, koučování | |
b. nemá vhodný hlas / „bojí se“: | ŘEŠENÍ : sledovat ve výběrovém řízení | |
c. nemá vhodné podmínky (hluk): | ŘEŠENÍ : vedoucí změní podmínky | |
d. obchodník si hradí telefon: | ŘEŠENÍ : změna odměňovacího systému |
Díky informacím (krok 1+2) už víme, které „ŘEŠENÍ“ je nejefektivnější. A také víme, jest-li naše řešení přineslo efekt.
A jak tyto ŘEŠENÍ převést na CÍLE, aby byly motivující pro nové, zkušenější i „služebně staré“ obchodníky? To už je zase jiná kapitola.
A jak je to u vaší obchodní skupiny? Sdělíte nám, proč takový systém u Vás funguje či nefunguje?
Ing. Pavel Zmeškal
zmeskal@usus.cz