Zvyšující se konkurence, menší ochota zákazníků utrácet a nízké marže si letos na poli internetového obchodování vybírají svou daň. Značná část tuzemských e-shopů přiznává kvůli přesycenému trhu potíže. Rozhodující pro ně bude období Vánoc, které generuje až třetinu celoročního obratu internetových obchodů v České republice.
Zatímco marže a obchodní výsledky mnoha e-shopům klesají, náklady na jejich provoz postupně rostou. Důvodem je vysoce konkurenčního prostředí, ve kterém je pro provozovatele stále těžší a dražší uspět. Každým rokem totiž začínají nabízet zboží online stovky nových firem. Následkem toho je český trh zahlcen e-shopy, z nichž značná část bojuje o přežití. „V České republice je v současnosti přes deset tisíc e-shopů, což je světová rarita. Trh se musí pročistit. Slabí hráči logicky odpadnou a silní se dostanou k zajímavým akvizicím. Konsolidaci tuzemského trhu vlivem krize rozhodně vítám,“ uvedl Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis, která provozuje například e-shopy Hodinky.cz, Sperky.cz či Parfemy.cz. „Aktuální situace jsme samozřejmě využili a od začátku roku jsme koupili již sedm menších konkurenčních e-shopů,“ doplnil Rozhoň.
Za jeden ze zásadních problémů internetového obchodování v České republice je označována doprava směrem k zákazníkovi. Provozovatelé tuzemských e-shopů se proto intenzivně snaží zkrátit čas od objednání zboží do jeho dodání, a přitom co nejvíce ušetřit. Optimalizují skladové kapacity, získávají flexibilnější dodavatele, vybírají kvalitnější informační systémy a zjednodušují vnitřní komunikační procesy. „S masivním propouštěním či hektickým škrtáním marketingových nákladů se naštěstí nesetkáváme. Rychlé šetření je pro internetové obchody nebezpečné. Význam to může mít pouze v krátkém horizontu, v delším období by e-shopy prodělaly. Šetřit je potřeba systémově,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). „Nakolik si tuzemské e-shopy dokázaly poradit s krizí, se v plném světle ukáže na Vánoce. Ty jsou pro obchodování na internetu v České republice rozhodující,“ připomněl Vetyška.
Podstatnou roli v případě internetových obchodů hraje nabízené zboží. Provozovatelé e-shopů se zájmem sledují nákupní chování tuzemských spotřebitelů, které se průběžně mění. Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Factum Invenio jsou letos na internetu nejžádanější domácí spotřebiče, zatímco loni kralovalo oblečení. Dlouhodobý je u Čechů zájem o elektroniku či knihy, které se mezi nejprodávanějšími komoditami na internetu drží již pět let. Podle studie Eurostatu loni nakupovalo v tuzemsku přes internet 23 % populace. Nejaktivnější byli v tomto směru mladí lidé ve věku 25 až 34 let. V oblibě internetového obchodování však zatím Česká republika evropského průměru nedosahuje. Vůbec nejvíce se loni přes internet obchodovalo v Dánsku (59 %) a Velké Británii (57 %), kde například nakupoval online každý čtvrtý důchodce. V České republice to byli pro srovnání dva penzisté ze sta.
Obchodování na internetu:
Bariéry
– nelze si prohlédnout zboží
– obtížná reklamace
– vysoká cena za dodání zboží
– obavy z problémů doručení
– absence přímé komunikace s prodavačem
– dlouhé dodací lhůty
– obavy z bezpečnosti
Benefity
– úspora času
– nízké ceny
– pohodlí při nákupu
– neomezená otevírací doba
– velký výběr zboží
– dodání zboží až domů
– detailní informace o zboží
– možnost porovnání