Češi stále častěji cestují, či jezdí na dovolenou. Ukázaly to výsledky studie Dovolená 2009, kterou realizovala společnost GfK Czech*. V roce 2008 plánovalo zahraniční dovolenou v následujících 12 měsících 48 % osob, kdežto v roce 2003 to bylo jen 42 % obyvatel. K nárůstu, byť mírnému, za sledované období došlo i u tuzemské dovolené, a to z 50 % na 54 %.
Výraznou změnou prošly návyky lidí při vyhledávání a nákupu vhodné dovolené. Zatímco v roce 2006 vyhledávalo informace o zájezdech a ubytování na internetu pouze 5 % lidí, v roce 2008 už to bylo více než 30 % osob.
„Obdobně dramatický nárůst je patrný i v přímém nákupu a závazném objednání zájezdů či ubytování přes internet. V roce 2006 si zájezd či ubytování závazně objednalo či koupilo pouze 1,4 % osob, o dva roky později už to bylo více než 8 % obyvatel,“ doplňuje informace Pavel Rusý, Special Projects Director z GfK Czech.
Rovněž v plánování využití letecké dopravy (mimo létání s cestovními kancelářemi) došlo k nárůstu z 13,7 % v roce 2003 na 17,3 % v loňském roce. Vyhledávání informací o letenkách stouplo za poslední dva roky ze 2 % populace na více než 12 %, letenky pak přes internet v loňském roce nakoupilo 3,5 % obyvatel.
Zahraniční dovolenou před tuzemskou upřednostňují svobodní a bezdětné páry do 39 let. 15 % z nich si ji pořizuje na internetu a dalších 30 % ji tam vyhledává. Ostatní skupiny obyvatelstva pak preferují tuzemskou dovolenou, z nichž nejčastěji (10 %) si tento typ rekreace kupují on-line lidé ve věku od 24 do 64 let s šesti až osmnáctiletými dětmi. Jen o procento více (11 %) si jich na internetu pořizuje zahraniční zájezd.
*Studie GfK Czech vychází z dat výzkumu Data Support, byla realizována v průběhu celého roku 2008 na vzorku 15 150 respondentů ve věku od 12 do 79 let.