Studie GfK ke známosti a image německých osobních automobilů v USA.
V USA jsou značky německých vozů velmi známé a těší se velkému uznání, především se to týká značek Mercedes a BMW. Kromě nich jsou nadprůměrně oblíbené též japonské značky, zvláště Lexus a Toyota. Ve srovnání s tím naopak vlastní značky považují Američané za horší. To je jeden ze zajímavých výsledků studie provedené GfK a Greenfield Online v červnu roku 2002 v USA.
V USA, zemi s největším automobilovým trhem na světě, byl v roce 2001 povolen prodej nových vozů v počtu téměř 8,7 mil. osobních automobilů a okolo 8,5 mil. lehkých nákladních automobilů (light trucks) jako jsou např. „pick-upy“, SUV (sport utility vehicles) a MPV (multi purpose vehicles). Německé značky v posledních letech dokázaly kontinuálně zvyšovat svůj podíl na tomto odbytišti.
Každý druhý respondent spontánně uvádí Volkswagen, BMW a Mercedes
Výsledky studie, provedené GfK Marktforschung, Norimberk, GfK Custom Research, Minneapolis a Greenfield Online, Wilton, USA, ukazují, že v USA jsou nejznámějšími značkami Volkswagen, BMW a Mercedes. Vyplynulo to ze spontánních odpovědí respondentů na otázku, jaké značky německých automobilů znají. Audi a Porsche byly uváděny podstatně méně – jen každý třetí si vzpomene na Audi a zhruba každý sedmý na značku Porsche.
Tyto výsledky podávají obraz o tom, jaké značky jsou v povědomí respondentů. Jestliže jsou respondenti, s nimiž bylo provedeno interview, konfrontováni s názvy značek automobilů, pak 77 – 88 % z nich zná Audi, Porsche, Mercedes, BMW a VW. Toto pořadí uzavírá značka Smart, nedávno uvedená na trh, a Mini výrobce BMW, poprvé představená na jaře 2002, které dosahují tzv. podporované známosti ve výši 6, resp. 21 %.
Vítězí kvalita, bezpečnost, design a prestiž
U otázky týkající se celkového dojmu se ukazuje, že německé i japonské automobilové značky mají podobně dobrý image a jsou podstatně příznivěji hodnoceny než značky americké. Pozornost ovšem budí to, že osobní automobily původem z Německa se ve srovnání se svými japonskými a americkými konkurenty vyznamenávají především v kvalitativních a emocionálních dimenzích image. Mercedes, BMW a Porsche předčí všechny značky nadprůměrně vysokým hodnocením. Tyto produkty jsou zvláště oceňovány pro svou kvalitu, design a prestiž. Americkou a japonskou konkurenci němečtí výrobci předčí rovněž co se týče inovací a kvality zákaznického servisu.
Japonci vynikají poměrem ceny a kvality
Podobně příznivé hodnoty image jako Mercedes a BMW dosahuje u japonských značek jedině Lexus, premiant Toyoty. Produkty Toyoty a Hondy jsou ovšem celkově hodnoceny rovněž nadprůměrně dobře. Obecně japonští výrobci dobře obstojí poměrem ceny a výkonu, což je vlastnost, kterou se německé značky podle názoru Američanů spíše nevyznačují.
Celkem se ukazuje, že němečtí výrobci si ve vztahu ke konkurenci stojí dobře i co se týče image. Poněvadž navíc ještě obecný trend v automobilovém odvětví směřuje k tomu, že spotřebitelé stále více upřednostňují vynikající značky, rýsují se na automobilovém trhu USA pro německé výrobce skvělé šance.
O studii
Tyto informace pocházejí ze studie provedené GfK Marktforschung, Norimberk, GfK Custom Research, Minneapolis, a Greenfield Online, Wilton v červnu roku 2002. V rámci online-busu společnosti Greenfield bylo dotázáno téměř 1 000 řidičů. Těžištěm výzkumu se stalo šetření známosti a image německých automobilových značek v americkém konkurenčním prostředí.