V hotelu Hilton Prague se na prvním bloku mezinárodní konference Digital Natives sešli zástupci sítě Proximity Worldwide s lokálními odborníky na digitální marketing, aby představili současné a budoucí příležitosti pro značky online. Počet návštěvníků dosáhl téměř stovky.
V první přednášce představil Simon Bond, Global Head of Business Development sítě Proximity Worldwide, současné prostředí digitálních médií a marketingu. „Žijeme nyní ve zcela odlišném světě,“ zmínil, když prezentoval důsledky růstu internetu. 85 % Američanů je aktivní v sociálních sítích, 77 % si přes internet stahuje hudbu a 47 % nahrává na internet svůj vlastní obsah. Internet tak mění chápání celých odvětví. Ať už jde o video, hudbu, novinky nebo i politické kampaně – vše se nyní odehrává především na internetu. Ne nahrávací studia, ale uživatelé internetu určují, kdo se stane hvězdou. „Colbie Caillat nahrála svoji první píseň nezávisle bez studia,“ zmínil Simon Bond, „a jen za první měsíc si ji na internetu stáhlo 40 milionů uživatelů.“ Z New Yorku prakticky zmizely obchodní domy s hudbou a filmy, jelikož je nyní Američané nakupují v digitální podobě. Značky, které chtějí v současném prostředí uspět, musí být ochotné předat kontrolu svým zákazníkům. Simon Bond představil v této souvislosti několik kampaní, které dobře využily vlastní tvrobu uživatelů. Jednalo se např. o Nike, Doritos nebo Yellow Pages (Zlaté stránky na Novém Zélandu).
Reza Ghaem-Maghami, Global Digital Leader sítě Proximity Worldwide, svou přednášku o efektivitě digitální komunikace zasadil do aktuálního ekonomického kontextu. Jak ukazují výzkumy, agresivním zadavatelům se podařilo zvýšit 2,5násobně svůj tržní podíl, škrty v marketingových rozpočtech nejsou tedy správnou cestou. Současně má však marketingová komunikace obtížnou pozici. „Pro lidi je daleko důležitější to, co říkají ostatní o značce než to, co o sobě říkají značky samy,“ zmínil Reza Ghaem-Maghami. Za poslední tři roky se důvěra v „lidi jako já“ ztrojnásobila a dosahuje 68 %. Zároveň si lidé v současnosti daleko více rozmýšlejí nákupy a vyhledávají online nejvýhodnější nabídky. Vyhledávání je tak první a zpravidla jednoduchou příležitostí pro značky, kterou často přehlížejí. Další prostor nabízejí sociální sítě. Vždy je však třeba vědět, jakých cílů chce značka dosáhnout. „Klíčovým je užitečný a nebo zábavný obsah,“ zdůraznil Reza Ghaem-Maghami.
Na jeho slova navázal i další řečník, Petr Růžička, Head of Digital Proximity Prague, který mluvil o kampaních v českém online prostředí. Spíše než o ukázky českých kampaní se snažil o demonstraci faktu, že netradiční integrované kampaně mohou fungovat i na malém trhu, jakým je ten český. Pro srovnání si vypůjčil mimo jiné kampaně Proximity BBDO z Belgie, která má stejně jako Česko zhruba 10 milionů obyvatel.
V závěru konference diskutovali řečníci s Kateřinou Holcmanovou (Country Marketing Manager, Google), Tomášem Řehákem (Director, OMD Digital) a Davidem Špinarem (Director, H1.cz). Tématem diskuse byla otázka, zda je internet jen dalším médiem nebo zda má daleko důležitější pozici. Řeč byla v této souvislosti také o roli bannerů nebo přirozeného a placeného vyhledávání. „80 % uživatelů přichází na stránky z vyhledávačů,“ zdůraznil Reza Ghaem-Maghami. Samozřejmě nemohly chybět ani sociální sítě, které jsou pro mnoho značek současnosti tématem číslo jedna. Kateřina Holcmanová zaujala názorem, že sociální sítě nejsou budoucností internetu a více příležitostí vidí v otevřeném a přístupném webu.
První blok konference pak uzavřely dotazy z publika a pozvání na další dva následující bloky. Ty se konají v pondělí 29. června 2009 od 13.00 a v úterý 7. července od 13.00 opět v hotelu Hilton Prague (Pobřežní 1, Praha 8).
Mezinárodní konference Digital Natives vznikla v síti Proximity Worldwide, organizátorem je komunikační agentura Proximity Prague, partnery jsou Hilton Prague, Strategie, AV Media, OMD, H1.cz, Ipsos Tambor, Brno International Business School a má rovněž podporu Asociace komunikačních agentur.
-red-