Již poosmé IBM Česká republika a České vysoké učení technické v Praze vybraly a ocenily výzkumné práce studentů, kteří se zapojili do soutěže IBM Student Research Projects. Hlavním cílem programu je naučit studenty řešit komplexní vědecké úlohy a vhodně svou práci zdokumentovat i prezentovat. Kromě finanční odměny přinesla soutěž studentům i praktické zkušenosti a možnost přímé spolupráce s odborníky z výzkumného a vývojového oddělení IBM.
Nosnými tématy tohoto kola byly strojový překlad, návrhy uživatelských rozhraní a využití procesoru IBM Cell Broadband EngineTM. Do soutěže, kterou IBM pořádá ve spolupráci s katedrou počítačů a katedrou počítačové grafiky a interakce Fakulty elektrotechnické ČVUT, se tentokrát přihlásilo 13 projektů. Soutěže se tedy od jejího zahájení v roce 2005 zúčastnilo již 415 studentů.
„Spolupráce s IBM poskytuje studentům možnost řešit problémy, které mají praktický dopad. Úroveň projektů každým rokem stoupá, a to jak z hlediska kvality řešení, tak i z hlediska kvality prezentace projektů,“ dodává prof. Ing. Pavel Slavík, CSc., profesor katedry počítačové grafiky a interakce Elektrotechnické fakulty ČVUT.
Odborná porota složená ze zástupců IBM a ČVUT vyhodnotila a ocenila nejlepší výzkumné práce a kromě toho udělila čtyři zvláštní ceny poroty projektům, které zaujaly originalitou a kvalitou provedení.
Vítězné projekty
1. místo: projekt Datové struktury pro sledování paprsku na speciálním hardware, autor Michal Hapal
2. místo: projekt BMI Service, autoři Filip Cakl, Peter Kováč
3. místo: projekt Automatický překladač jazyků v SecondLife, autor Daniel Tekel
Zvláštní cena poroty
Projekt Paralelní implementace skrytých markovských modelů, autor Michal Blažek
Projekt Anotační nástroj ve formě hry, autoři David Eršil, David Komárek
Projekt Napojení mluvící hlavy do kiosku, autoři Hana Trusková, Andreas Stefanidis
Projekt Point-of-interest GPS tracker, autoři Martin Keníž, Miroslav Hrúz
„Nacházíme se ve věku globálně integrované a inteligentní ekonomiky a společnosti. Denně musíme řešit nové situace, které po nás vyžadují kritické myšlení, informační vzdělanost a inovativní přístup,“ říká Aleš Bartůněk, generální ředitel IBM Česká republika. „Nastává období příležitostí pro ty, kteří mají nejen cenné zkušenosti, ale především vizi, která povede k chytřejšímu způsobu práce a lepší kvalitě života. Oceněné projekty studentů představují cestu správným směrem.“
-red-