Ekonomická krize, která nyní trvá již téměř rok, způsobila výrazný pohyb v preferencích spotřebitelů. Citelně ovlivnila spokojenost zákazníků, jakož i jejich citlivost na ceny, tedy tradiční oblasti marketingového výzkumu. Pod jejím vlivem se proto logicky začaly měnit i každodenní procesy v komerčním průzkumu trhu.
„Posledních několik měsíců pozorujeme vnější a vnitřní krizi výzkumu trhu. Ta vnější souvisí se všudepřítomnými úsporami a cenovým tlakem ze strany zadavatelů. Ta vnitřní souvisí se změnami v metodologii získávání a vyhodnocování dat,“ uvádí Irena Bártová, ředitelka výzkumné společnosti SC&C.
Společnost SC&C proto sestavila trendy nejožehavějších oblastí marketingového výzkumu pro nejbližší období. Základní posuny očekává ve třech oblastech: odklon od tradiční kvality sbíraných dat s potřebou marketérů rychle se zorientovat, zavádění stále nových, byť neprozkoumaných metodologií, a tendenci k okamžitému kompetentnímu rozhodování založenému na predikcích.
- Marketingový výzkum podléhá vnějšímu cenovému tlaku. Marketéři vyžadují a používají hrubá data, která jsou získávána za nízkých nákladů, ale která jim poskytnou rychlou orientaci a umožní jim kvalifikovaně rozhodovat bez prodlení.
- Marketingový výzkum se v souvislosti s cenovým tlakem na jedné straně a s vývojem ICT technologií na straně druhé masivně doplňuje o nové nástroje sběru dat, jako jsou např. SMS a internet, text mining, web mining a další. Zejména internet představuje pro marketéry levný způsob dotazování spotřebitelů a zákazníků. Proti klasickému osobnímu nebo telefonnímu dotazování má nevýhodu v tom, že odpovědi respondentů jsou spontánní, nelze tedy kontrolovat jejich reprezentativitu. Nové metody pronikají do využívání textové informace jako je analýza blogů, otevřených otázek, stížností a podobně.
- Marketéři vyžadují komplexní poradenské služby a využití sofistikovaných nástrojů pro odhalení skrytých vazeb v získaných datech a pro predikce vývoje. Tím rozhodují kompetentně a rychle v situaci, která přináší neustále obtížnější a komplexnější rozhodovací úlohy a která se navíc velmi nečekaně mění ze dne na den.
Všechny tyto trendy pojmenované SC&C naznačují pravděpodobnou podobu marketingového výzkumu takříkajíc „po krizi“. „Krize je katalyzátorem pozitivních změn v komerčním výzkumu trhu, který se více posune směrem od klasického zjišťovaní situace k odvození modelů pro rozhodování, predikci chování a úvahám o kauzálních souvislostech vyplývajících z dat na jedné straně a k expresnímu sběru ad hoc informací na straně druhé,“ doplňuje Bártová.
– red –