Podle čeho si budoucí absolventi v současné ekonomické situaci volí budoucího zaměstnavatele? Jaké jsou jejich priority při volbě prvního povolání? Je pro ně důležitější vysoký plat a netradiční benefity nebo přátelský pracovní kolektiv? Co čeští studenti svým zaměstnavatelům nabízejí či jak vnímají současnou situaci na trhu práce? Těmito otázkami se zabýval nejnovější průzkum, který mezi studenty českých vysokých škol provedla společnost KPMG Česká republika ve spolupráci s agenturou STEM MARK.
Cílem průzkumu bylo zjistit, jaké jsou s ohledem na současnou ekonomickou situaci priority českých studentů při volbě prvního zaměstnání. Z průzkumu vyplývá, že mladí lidé jsou si vědomi současného stavu české ekonomiky a jeho vlivu na pracovní trh. Podle 93 procent dotazovaných studentů z celé České republiky se situace na trhu práce zhoršila. Celých 73 procent z nich je pak přesvědčeno, že bude těžké najít si odpovídající zaměstnání.
„V naší společnosti se letos chystáme přijmout kolem pětapadesáti nových absolventů. Do našeho programu KPMG Internship Program ale oproti loňskému roku přijmeme více stážistů,“ říká Pavel Závitkovský, partner společnosti KPMG Česká republika, odpovědný za nábor absolventů, a dodává: „Je však důležité, aby se čerství absolventi připravili na to, že v současné době čeká na jedno pracovní místo na trhu mnohem více kvalitních uchazečů, než tomu bylo dříve. Zaměstnavatelé určitě zpřísní své podmínky pro výběr nových zaměstnanců a budou klást větší důraz na schopnosti, samostatnost a budoucí potenciál absolventa.“
Výše mzdy a přátelský kolektiv
Výše mzdy a přátelský kolektiv, to jsou dvě nejvýznamnější kritéria, k nimž čeští studenti při výběru budoucího povolání přihlížejí. Celých 69 procent budoucích absolventů považuje mzdu za rozhodně důležitý faktor a prostředí ve firmě považuje za rozhodně důležité 62 procent dotazovaných. Neméně důležitým faktorem je i to, jací lidé v firmě pracují a jaké panují vztahy na pracovišti.
Studenti si zároveň stále více uvědomují význam dlouhodobého zaměstnání a dalšího vzdělávání. Velký důraz kladou na možnost kariérního růstu. Tu považuje za spíše důležitou a rozhodně důležitou celkem 85 procent dotazovaných. Čím jsou pak studenti blíže k okamžiku, že se musí rozhodnout o svém budoucím zaměstnavateli, tím větší váhu pro ně tyto dva faktory mají.
Významnou roli při rozhodování hrají u budoucích absolventů také benefity. Většina studentů však, kromě požadavku na zvýšení platu po zkušební době, upřednostňuje spíše „sociální“ benefity, jako jsou kvalitní zaškolení. Jako velmi důležitý benefit studenti také uvádějí pracovní smlouvu na dobu neurčitou a přiměřené pracovní vytížení. V porovnání s dřívějšími průzkumy se už také mezi primárními benefity neobjevují osobní automobil či mobilní telefon.
Co studenti svému budoucímu zaměstnavateli nejčastěji nabízí?
Ačkoliv je pro většinu budoucích absolventů studium poměrně časově náročné, snaží se získat i pracovní zkušenosti. Nejčastěji se studenti věnují příležitostným brigádám (40 procent), s dlouhodobými brigádami má zkušenost 32 procent studentů a na částečný či celý úvazek pracuje 27 procent studentů.
Průzkum zároveň odhalil pro většinu zaměstnavatelů velmi pozitivní fakt, a to, že 67 procent studentů má zkušenost v oboru, v němž by se rádi v budoucnu realizovali. K této pracovní zkušenosti pak většina studentů na prvním místě nabízí zodpovědnost a pečlivost (55 procent), učenlivost (45 procent) a flexibilitu (39 procent). Překvapivě jen velmi málo studentů uvedlo mezi svými přednostmi organizační schopnosti, kreativitu či jazykové znalosti. A to i přesto, že 34 procent z dotazovaných studentů uvedlo, že má studijní či pracovní zkušenost ze zahraničí.