Ve středu 29. dubna 2009 se konal již sedmý ročník konference Fleet Managementu v pražském Top Hotelu. Letošní konference byla v mnohém ohledu tou doposud nejvýznamnější. Vždyť se konala právě v období celosvětové hospodářské krize a recese. Právě automobilový průmysl a obchod jsou jednou z nejvíce postižených oblastí a současná situace se dotýká mnoha statisíců lidí. Nejsou to jen spotřebitelé a provozovatelé, kteří váhají s nákupem vozidel, ale také kromě obchodu, všichni ti, kteří pracují ve výrobě a kteří jsou subdodavateli automobilového průmyslu.
Právě současná globální hospodářská krize ukázala, kolik takových subdodavatelů vlastně je, jak jsou vzájemně provázáni a jak ohromné množství lidí v různých částech světa je tak, či onak zapojeno do výrobního procesu v automobilovém průmyslu. Když říkáme, že je zapojeno, je potřeba si uvědomit, že je na něm také existenčně závislé. Neprodává-li se, nevyrábí se a následně se nevyplácí mzdy. Lidé bez mzdy nenakupují a další obory jsou zasaženy. Tak tedy velice zjednodušeně vypadá dnešní situace. Jaká hledat řešení a kde? To je otázka, kterou si klade a kterou se pokouší řešit řada odborníku na různých úrovních a na různých místech ve světě. Jedním takovým příspěvkem k řešení právě v naší republice byla konference Fleet Managementu 2009 o které bude řeč.
Za účasti celé řady partnerů se zde sešli odborníci z prodeje i provozu motorových vozidel, aby pozorně vyslechli přednášky a následně se zapojili do panelové diskuze. Ve vedení konference se postupně střídali kvalitní moderátoři a byla představena následující témata:
1. Trendy ve správě a financování vozových parků nejen v době krize zkoumá Barometr CVO
(Jan Tejnor, Sales Manager, ARVAL CZ)
2. Jak se vyhnout sporům s finančním úřadem při správě vozového parku?
(Petr Toman, Senior Tax Manager, oddělení Daňového poradenství, KPMG Česká republika)
3. Car Policy a/vs. HR Management
(Petr Pokorný, HR Director, ZENTIVA, vítěz ocenění HR Manager roku 2008 v ČR)
4. Efektivní výběrová řízení
(Jan Kubásek, Administration & Logistics Manager, Damovo Česká republika)
5. Využití přístupu TCO k redukci fleetových nákladů
(Peter Krč, jednatel, Auto Business Media)
6. Jak správně nastavit Car Policy?
(Petr Horský, Country Procurement Director, Pivovary Staropramen)
7. Car Control – investice do dlouhodobých úspor
(Roman Dudař, obchodní ředitel, GLOBUS CAR)
8. Identifikace oblastí úspor a jejich kvantifikace
(Radovan Mužík, Partner, INCOMA Research)
Po každém příspěvku byl dostatečný prostor pro otázky. Závěrem proběhla panelová diskuze s tématy: vliv ekonomické krize na fleet management a jaké řešení provozu fleetu zvolit jako ekonomicky „nejbezpečnější“ v nejistých dobách. Zhruba stovku účastníků tvořili zástupci provozovatelů, distributorů i finančních institucí, které se podílejí na financování provozu v autodopravě. V jejich příspěvcích i diskuzi zazněly názory a zkušenosti z různých stran. Ukázalo se, že na řešení současné krize v automobilovém odvětví není univerzální návod, který by uspokojil všechny. Pozice tím i vztah k současné situaci je jiný u výrobce, nebo distributora a jiný u provozovatele.
To, co je dobré pro malého dopravce nemusí vůbec vyhovovat velké spediční firmě a společnost, která používá vozový park pro dopravu zaměstnanců za pracovními úkoly, ale zboží nepřeváží, má opět zcela jiný pohled na své možnosti, jak krizi řešit. Každý, koho se krize v automobilovém odvětví týká, by měl hledat řešení vhodné pro sebe, podle oboru ve kterém pracuje, úkolů a cílů, které chce, nebo musí plnit. Všichni účastníci se však shodli na tom, že je třeba šetřit a dbát na maximální efektivitu provozu vozidel. Ale i tady platí, že co je dobré pro jednoho, nemusí vůbec fungovat u jiného. Různé redukce a restrikce v autoprovozu nemusí mít v konečném výsledku zdaleka vždy pozitivní efekt. Nelze vytrhávat jednotlivé úspory, nebo škrty v autoprovozu z celkového výsledku hospodaření společnosti, nebo firmy. Je třeba myslet na celkový efekt, protože autoprovoz a jeho činnost může velmi výrazně ovlivnit i jiné činnosti ve firmě a nemusí to být zdaleka jen podnik přepravní. Každý takový nový krok, obzvláště restriktivní je třeba důkladně zvážit a jeho dopady skutečně kvalifikovaně propočítat.
Na konferenci byl často uváděn příklad, kdy firma odloží výměnu vozového parku a jednoduše je přesvědčena o úspoře, kterou snadno dosáhla a navíc se ještě prezentuje tím, že „nerozhazuje“ prostředky. Ale konečný efekt nemusí být zdaleka kladný, starší vozidla vykazují vyšší provozní náklady, možnou sníženou bezpečnost posádky i nákladu a konečně mnohem nižší zůstatkovou hodnotu při ukončení jejich provozu u firmy atd. Tedy opět to znamená důkladně zvážit, promyslet a kvalifikovaně propočítat, co je výhodné. A to je vlastně také to hlavní, co konference přinesla všem účastníkům, přesvědčení, že právě v současném období krize a recese je třeba daleko více užívat rozum a zkušenosti s podporou moderních a efektivních metod analýzy, řízení a plánování. Kvalitní, kvalifikovaná a kompetentní rozhodnutí a opatření, založená na kvalitních informacích správně analyzovaných, to je to, co je jedním z účinných prostředků k překonání současných problému v tomto oboru.
Konference Fleet Management 2009 splnila svůj cíl, došlo ke kvalitní výměně kvalifikovaných informací. Pořadatelé připravili hodnotný program, který se sice pokusilo narušit chřipkové onemocnění některých přednášejících, ale účast rozhodně stála za to a nepochybně se vyplatila. V příštích ročnících by rozhodně neměli chybět i další významní importéři, nebo jejich zástupci, vždyť kdo chce dělat fleetové obchody, neměl by pominout žádnou informaci vedoucí k lepším obchodním výsledkům a právě tady, na této konferenci se takové informace v kvalitní podobě nabízejí.