Výrokem „Raději si zařídím krásný život, místo toho abych jen spořil,“ s narůstající tendencí charakterizuje takřka polovina respondentů starších padesáti let své konzumní chování. V rozporu se všemi klišé se přitom nejedná o nižší věkové skupiny padesátníků. Hedonistický postoj se téměř rovnoměrně rozděluje mezi všechny věkové skupiny až po osoby nad sedmdesát let.
Trendem si jednou něco dopřát se uskutečňuje změna hodnot na „šedém trhu“. To vyplynulo z poslední studie GfK Marktforschung, zahrnující vzorek dotazovaných respondentů v počtu 1 800 osob ve věku 50-79 let.
Před deseti lety favorizovalo pouhých 27 % dotázaných hedonistický způsob života před úzkostným šetřením. V roce 1999 to bylo už 39 % a dnes jejich počet vzrostl na 45 %. Odříkavý způsob života se u této věkové skupiny stává postupně minulostí a raději si více v klidu užívají života. Hodnoty jako družnost, různé aktivity, nezávislost a humor jsou rovněž v kurzu.
Povědomí o módních trendech narůstá
Padesátníci a starší osoby si v posledních deseti letech stále více všímají módních trendů. V roce 1992 odpovědělo ještě 57 %, že je pro ně módní oblečení málo důležité, dnes už je to jen 46 %. Oproti velmi rozšířenému předsudku, že móda je tu hlavně pro mladé lidi, přikládá váhu atraktivnímu zevnějšku podle vlastních údajů dokonce i mezi sedmdesátníky ještě 45.
U nejmladších osob u věkové skupiny 50 a výše převažuje počet lidí zajímajících se o módu dokonce značně.
Otevřenost, mobilita a zájem o služby
Věkovou skupinu padesátníků a starších lze charakterizovat jako otevřenou a inovativní i ve zcela jiných oblastech, např. ve vztahu k mobilitě. Téměř dvě třetiny z nich podnikly v minulém roce alespoň jednu cestu. Takřka polovina telefonuje minimálně příležitostně z mobilu.
Tito lidé však představují důležitou skupinu zákazníků nejenom pro odvětví mobilních telefonů a cestovních kanceláří. Rovněž u různých inovativních technických produktů a služeb představují významný konzumní potenciál. Tak např. téměř dvě třetiny respondentů považují navigační systém v automobilech za užitečný a potřebný a třetina ještě akceptuje online-banking a čtvrtina nakupování po internetu.
Dále u této generace hraje významnou roli i oblast servisu. Celkem 45 % podle vlastních údajů by bylo ochotno při nákupů technických produktů v případě kvalifikované rady vydat i větší částky peněz. Právě zde by mohl obchod více zabodovat, bude-li se orientovat na poskytování odpovídajícího prodejního servisu.
O studii
Tyto a mnohé další výsledky na téma „Reife Konsumenten in Deutschland“ (Spotřebitelé zralého věku v Německu) pochází z poslední studie GfK Marktforschung. Reprezentativní vzorek při dotazování zahrnoval 1 812 osob mezi 59 a 79 lety. Částečně byly do studie zařazeny pro srovnání i údaje z dřívějších výzkumů v letech 1999 a 1992.
Zpráva čítající téměř 300 stran s komentovanými grafy obsahuje demografické údaje a informace o životní situaci, hospodářské pozici, o postojích a zájmech, o technice a telekomunikacích a o bytových podmínkách a také pohled na služby související s domácností, cestováním a dále obecně údaje i o chování v oblasti spotřeby a vkladů. Kompletní zprávu lze získat u GfK Marktforschung za cenu 2 800,- eur bez DPH.