Průzkum zadluženosti spotřebitelů, který na zadání společnosti SPSS Inc. zrealizovala agentura Vanson Bourne, ukázal, že se velká část obchodníků nechrání před hrozbou nesplacených pohledávek svých zákazníků. Výzkum byl mezi obchodníky proveden za účelem zhodnocení jejich postoje k zadluženosti zákazníků v období ekonomické krize. Celých 36% dotázaných obchodníků se nechrání ani tím, že by proaktivně kontrolovalo historii zadluženosti nebo úvěrové záznamy svých zákazníků v databázi.
„V období, kdy české domácnosti dluží přes 883 miliard, by obchodníci měli na finanční závazky svých zákazníků shlížet zvlášť citlivě. Doba výrazných slev totiž může mnohé zákazníky zlákat k přeceňování svých dalších výdajů,“ říká Jan Řehák, ředitel a jednatel SPSS CR. Zvýšené riziko vysokých dluhů a pohledávek roste úměrně s ekonomickým poklesem a lze proto předpokládat, že se v současné hospodářské situaci tento trend výrazněji projeví. Obchodníci by se tedy měli snažit identifikovat zákazníky, kteří nejsou schopni splácet své dluhy.
Z průzkumu také vyplynulo, že 68% obchodníků v současnosti dává přednost zeštíhlování provozních nákladů před zvyšováním výnosů a zisků. Pouze 7% respondentů uvedlo, že se aktuálně soustředí především na výběr značně vysokých dluhů, a dává jim přednost před ostatními obchodními pohledávkami.
Predictive Analytics software, který analyzuje zákaznická data pro obchodní rozhodování umožňuje organizacím identifikovat možné riziko spojené s existujícími a potencionálními zákazníky. Může správně zhodnotit úvěruschopnost zákazníků, takže vystavení společnosti riziku může být minimalizováno.
„Firmy by si měly uvědomit, že investice do nových technologií jsou především zárukou dlouhodobé finanční stability. To se může zdát být v době úsporných opatření, která řada firem již zavedla, jen těžce představitelné, výsledky jsou však viditelné již v krátkém období a v dlouhodobějším horizontu mluvíme o skutečných úsporách,“ vysvětluje Jan Řehák z SPSS CR. „Získání zákazníků, kteří neplatí své dluhy je rychlou cestou, jak si vybudovat záporný kapitál. Neprověřování potencionálního zákazníka, který může mít špatnou splátkovou morálku, je proto podle mého názoru krátkozraká a ristkantní strategie.“
-red-