Růst internetové populace v České republice se nezastavil a v únoru 2009 tak její velikost poprvé v historii překonala hranici pět milionů. . Kromě přehledu základních internetových ukazatelů za únor jsme připravili rozbor současné struktury internetových uživatelů z hlediska věku a pohlaví. Uvedená zjištění vyplývají ze statistik projektu NetMonitor, který pro SPIR realizuje agentura Mediaresearch.
Na konci minulého roku jsme vás informovali o přiblížení se internetové populace (starší 12 let) hranici pěti milionů lidí. V roce 2009 k překročení této hranice skutečně došlo a konkrétní hodnota universa v únoru čítala 5 049 176 lidí. V porovnání s celkovou českou populací (10,4 mil.) jde o téměř polovinu všech obyvatel. Aby však srovnání bylo vypovídající, musíme zmiňovanou internetovou populaci starší 12 let porovnávat s celkovou populací ve stejné věkové struktuře (9,2 mil.). V tomto případě již internetová populace (12+) tvoří 55 % celkové populace ČR (12+).
Z pochopitelného hlediska počet reálných uživatelů (RU) co do počtu stíhá velikost internetové populace. V únoru počet RU pokračujícím růstem přesáhl 4,9 mil. Vzhledem k růstovým tendencím statistik můžeme tedy očekávat, že v letošním roce běžně navštíví měřené servery více než pět milionů reálných uživatelů měsíčně. V únoru 2009 strávili internetoví uživatelé z ČR na internetu každý v průměru téměř 30 hodin (ATS), během kterých si dohromady zobrazili 7,2 mld. webových stránek (PV). Celkový počet návštěv roste podobným tempem jako počet zobrazených stránek a v únoru tak čítal 816 mil.
Tabulka 1: Meziroční srovnání statistik
Zdroj: NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, únor 2008/2009
Aktuální demografická struktura internetových uživatelů
Z dlouhodobých statistik vyplývá, že internetová populace je mladší, vzdělanější a má větší podíl mužů než celková populace ČR. V únoru letošního roku byli muži proti ženám na internetu v převaze v poměru 54:46. Až do 24 let je poměr žen a mužů na českém internetu vyrovnaný. Od 25. roku věku však podíl žen mírně klesá a v dalších věkových skupinách již převažuje zastoupení mužského pohlaví. Největší část internetových uživatelů v únoru připadla na věkovou skupinu 15-24 let (28 %). S přibývajícím věkem uživatelů podíly starších věkových skupin klesají. Necelá čtvrtina uživatelů je ve věku 25-34 let, 35-44letí mají mezi uživateli téměř pětinový podíl, uživatelé ve věku 45-54 let představují 14% podíl a do nejstarší věkové skupiny spadá desetina uživatelů. Nejmenší podíl připadá na uživatele ve věku 12-14 let (6 %), což je dáno i nejmenším věkovým rozsahem této skupiny.
Graf 1: Věková struktura internetových uživatelů ČR
Zdroj: NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, únor 2009
-red-