Šetři a neutrácej! Tímto heslem se v současné době řídí managementy všech tuzemských i zahraničních firem působících v České republice. Doba, kdy firmy posílaly pracovní týmy na luxusní teambuildingové akce v létě do Karibiku a v zimě do Alp, je minulostí. Podle expertů na manažerské vzdělávání to vypadá, že se hned tak nevrátí.
„Firmy momentálně řeší, jak získat zakázky, aby nemuseli propouštět zaměstnance. Budování kvalitního pracovního kolektivu jde teď stranou,“ vidí hlavní příčinu poklesu zájmu o stmelovací aktivity pro kolektivy ředitel komunikační a public relations agentury Commservis.com Tomáš Kopecký. Jeho firma každoročně připravuje několik desítek zážitkových programů nejen pro přední podniky na českém trhu, ale také pro politické strany, dobrovolnické, neziskové či mládežnické kolektivy.
„Ještě před pár měsíci byly firmy zaměřené na teambuilding a outdoor na svém vrcholu a dnes některé krachují, protože jejich kurzy nikdo nepoptává. Ten pokles zakázek je hodně strmý,“ dodává Kopecký, který se nyní snaží připravovat takové intenzivní programy, které jsou pro firmy vzhledem k situaci vhodné a jejich rozpočty tak zatíží minimálně.
Motivace pracovního kolektivu by podle Kopeckého neměla ustupovat depresivní době ekonomické krize, která v současnosti válcuje celý svět. Ve finále je tak správně stimulovaný pracovní tým důležitým psychologickým faktorem, který pomáhá posilovat firemní kulturu, zlepšuje vztahy na pracovišti a v neposlední řadě zvyšuje výkonnost celé firmy.
Pozornost na trhu práce se nyní soustředí na vzdělávání a podporu rekvalifikace. Zaměstnavatelé si tak díky velkému převisu nabídky práce mohou vybírat a chtějí toho nejlepšího a nejvýkonnějšího. Na rozvoj vlastních zaměstnanců uvnitř firmy proto často zapomínají.
-red-