Výzkum trhu

V době krize jsou Češi náchylnější k promočním akcím, které častěji narušují autopilotní chování

V České republice se mění nákupní chování konečného spotřebitele. Dle studie Nielsen Shopper Trends 2009 je jeho chování ve stále větší míře motivováno tzv. autopilotem. Většina spotřebitelů příliš neuvažuje o tom, co si dává do svého nákupního košíku, a výběr jednotlivých značek je stále více motivován zvykem spotřebitelů.

Podobně se také Češi staví k výběru značky obchodu, kdy téměř 4 z 5 spotřebitelů přiznali, že nakupují v obchodě, na který jsou zvyklí. Dalším důležitým faktorem je blízkost obchodu – lidé velmi často nakupují v obchodech, které jsou nejblíže místu jejich bydliště či práce. Přítomnost promočních akcí dle letáku také hraje při výběru obchodu svoji roli.

„Tyto faktory jen podporují expanzi konvenience formátu prodejen. Ten je nakupujícími oceňován zejména jako protiklad k velkým formátům obchodů, jejichž návštěva vyžaduje několik hodin času,“ řekl Zdeněk Melotík, Consumer Research Executive společnosti Nielsen.

Supermarkety a hypermarkety jsou nejdůležitějším kanálem pro nákup široké palety zboží. Nejčastěji v nich spotřebitelé nakupují nealkoholické nápoje, mléčné výrobky, maso či cukrovinky. Na druhou stranu pro nákup spotřebitelského zboží (tj. sportovní vybavení, věci dlouhodobé spotřeby) mnozí nadále preferují jiné formáty obchodů. Podobná situace je u věcí pro osobní potřebu, kde téměř 2 ze 4 nákupčích domácnosti preferují jejich nákup v drogériích.

„Ryzí doménou supermarketů jsou pak hlavně mléčné výrobky, nákupy ovoce a zeleniny a nealkoholických nápojů. Supermarkety si tradičně udržují silnou pozici při nákupu mléčných výrobků a čerstvého ovoce a zeleniny. U masa a drůbeže je zajímavé, že třetina respondentů preferuje jejich nákup v tradičním řeznictví,“ řekl Melotík.

Jak Češi v krizi přistupují k promočním akcím?

Na výsledcích studie je vidět vliv krize a to, jak Češi přistupují k promočním akcím. Pouze třetina lidí připustila, že promoční akce jen zřídka ovlivní jejich výběr značky v obchodě. Zbylé dvě třetiny nákupčích připustily, že promoční akce ovlivňují v různé míře jejich výběr, přičemž 12 % dotázaných dokonce připustilo, že by kvůli promoční akci změnili obchod, kam chodí nakupovat.

„Po příchodu krize je cítit, že nákupčí stále více inklinují k nákupu privátních značek a k větší citlivosti na promoční akce. Tento trend bude patrný minimálně pro první polovinu roku 2009. V budoucnu se bude jednat zejména o posilování pozice privátních značek, které budou stále častěji přítomné i v prémiovějších segmentech. Tento trend podporuje také to, že nákupčí nejsou příliš loajální ke značkám a při vyprodanosti zboží v obchodě jsou poměrně lehce ovlivnitelní pro nákup jiné značky,“ uzavřel Melotík.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!