V době, kdy Fashion Arena Outlet Center v Praze – Štěrboholech poprvé otevřela, v listopadu 2007, jen malá část obyvatel Prahy a Středních Čech navštívila nějaké outletové centrum v České republice nebo zahraničí. Průzkum společnosti Opinion Windows provedený mezi návštěvníky Fashion Areny v prosinci 2008 potvrdil to, co naznačovala čísla rostoucí návštěvnosti a obratu – lidé rychle pochopili přednosti outletového nakupování a pro mnohé se tato činnost stává dokonce koníčkem. Až 33 % zákazníků navštívilo centrum 5krát či vícekrát za posledních šest měsíců! Pozitivní osobní zkušenost z nákupu nebo doporučení známých jsou hlavními tahouny návštěvnosti centra. Návštěvnost v prosinci 2008 byla o 15,5 % vyšší než ve stejném období roku 2007. Také obchody na tento vývoj pozitivně reagují a rozšiřují svou nabídku sortimentu i akčních nabídek. Centrum samotné pak otvírá nové prodejny tak, aby výběr byl skutečně pestrý.
Nakupování v outletovém centru je zkušenost, která se liší od nakupování v klasických nákupních centrech. Především je potřeba si uvědomit, že jakmile vstoupíte do outletového centra, veškerá nabídka zboží je minimálně o 30% výhodnější oproti klasickým obchodům. Sortiment a nabídka značek se od klasického centra příliš neliší – ve Fashion Areně naleznete oblíbené značky českých zákazníků a navíc jako bonus i značky, které ještě na českém trhu nezdomácněly – například protože se výrobce obává značku z ekonomických důvodů oficiálně uvést do ČR. V obchodech naleznete starší kolekce, ale výjimkou nejsou ani nové kolekce (například z nadvýroby). Ovšem i „starší kolekce“ je pojem velmi relativní – z jakého období kolekce pochází, poznají pouze skuteční odborníci, zejména v případech, kdy se jedná o značky nabízející klasické, kvalitní, nadčasové zboží – a tento požadavek je jedním z hlavních při přijímání značky do Fashion Arena Outlet Center.
Pokud tedy spotřebitel navštěvuje outletové centrum, jde cíleně za výhodnými nabídkami. Zatímco nezbytnou součástí klasických nákupních center jsou dnes hypermarkety, kavárny, restaurace, kina a jiná zařízení prodlužující dobu po kterou se zákazník v nákupním centru zdrží, naprostá většina zákazníků (80%) outletového centra přijíždí nakupovat a na podobná zařízení vůbec „nemá čas“. Racionální, efektivní nakupování – tak lze asi nejlépe charakterizovat nákupní chování návštěvníků outletového centra. V prosincovém průzkum 85% respondentů ve FAOC osobně nakoupilo a to průměrně ve 2 obchodech. Rychlost obrátky zboží v outletových obchodech je tedy vyšší než v klasických obchodech a i to je jeden z důvodů, proč si nemohou všechny značky dovolit provozovat outletové obchody – i outletový obchod musí mít dostatek zboží a zákazník možnost výběru. Prosincový průzkum odhalil i stále překvapivě vysoké procento návštěvníků, kteří do FAOC přijeli vůbec poprvé (43%). Nejčastějším důvodem bylo doporučení známých (přes 50%).
Oproti zahraničním outletovým centrům má pražská Fashion Arena Outlet Center specifikum – vysoký podíl návštěvníků, kteří se vracejí každý měsíc (více než 30%). Zahraniční outletová centra jsou budována mimo města s tím, že díky kvalitním dálničním tahům není problém urazit až 100 km během relativně krátké doby a bez větších dopravních komplikací. Přesto, nebo právě proto, jsou pak návštěvy zahraničních outletových center více plánovány a v průměru je lidé navštěvují 2-3x za rok. Fashion Arena Outlet Center pak díky své výhodné poloze přímo v Praze, na hlavním silničním tahu (Štěrboholy, Jižní spojka), v dosahu prostředků MHD, umožňuje návštěvy častější. Ale i mezi obyvateli Středních Čech (25% návštěvníků) jsou tací, kdo se do Fashion Areny vracejí každý měsíc – a to potvrzuje, že nabídka a koncept outletového centra Fashion Arena Outlet Center je pro českého spotřebitele atraktivní a zajímavá.
A na co si naši zákazníci ještě úplně nezvykli? „Některé výhody outletového nakupování nejsou zřejmé hned při první návštěvě outletového centra. Až po delší době si zákazník uvědomí, že v outletu se lze obléknout pro nadcházející sezonu stejně dobře jako v klasických obchodech, ale za mnohem lepší ceny a v období sezónních výprodejů jdou outletové obchody až na skutečné maximum možných slev,“ říká Iva Janovská, Marketing Manager Fashion Arena Outlet Center. Proto se na tyto výhody centrum snaží své zákazníky upozornit prostřednictvím kampaní a v akci Cenový trhák probíhající 2x ročně v období sezónních výprodejů dokonce koordinuje činnost obchodů tak, aby sezónní výprodeje a s ním spojené další akční nabídky probíhaly ve všech obchodech outletového centra zároveň, aby obchody doprodaly své zásoby a připravily tak sklady pro zboží nové sezóny.
„Průměrná návštěvnost centra se v posledním půl roce zvyšovala každý měsíc zhruba o 11%. Máme důvod se i na rok 2009 dívat pozitivně – již dnes máme vysoké procento vracejících se zákazníků, 82 % dotázaných bylo s návštěvou Fashion Arena Outlet Center spokojeno a plánuje se znovu vrátit a 83 % nás dál doporučí svým příbuzným a známým. Navíc jsme v průběhu prosince a ledna 2009 otevřeli další atraktivní obchody a v zásobě máme i několik volných jednotek pro nové zajímavé značky. Nehledě na to, je připravena výstavba dalších 26 nových prodejních jednotek, a to dává prostor pro vytvoření nabídky šité na míru požadavkům a potřebám našich zákazníků,“ dodává Iva Janovská. Díky pozitivnímu vývoji outletového centra plánuje Fashion Arena v nejbližší době rozšíření o dalších 7000 m2, tzn. 26 nových prodejních jednotek, které nabídnou návštěvníkům další zajímavé značky, ve velké míře ty, které si zákazníci dle výzkumů sami přáli.
-red-