Účastníci Retail Summitu 2009, konaného ve dnech 3.–4.2. 2009 v Top Hotelu Praha, se shodli na tom, že český obchodní trh vstupuje do nelehké fáze. Výzkum mezi účastníky prokázal, že většina z nich (41%) očekává v roce 2009 recesi spojenou s poklesem maloobchodního trhu. 27% účastníků počítá se stagnací maloobchodního obratu. V méně dramatický vývoj v podobě pouhého zpomalení tempa růstu obratu věří 33 % dotázaných. Recese je tedy realitou a přináší zcela nové výzvy.
Diskuse prokázala, že je třeba počítat s diferencovaným omezením kupní síly dle jednotlivých regionů a také s poklesem důvěry v ekonomiku, což dále oslabí ochotu utrácet. Během diskuse shrnul Luděk Niedermayer ze společnosti Deloitte pocity většiny účastníků summitu slovy „nástup globální krize byl nečekaný, hloubka větší než očekávaná a konec je zatím v nedohlednu. Ale konec světa to není“. Obchodníci i jejich dodavatelé si situaci dobře uvědomují a vědí, že je třeba proaktivně jednat, a to zejména na úrovni jednotlivých firem. Mezi klíčová opatření patří:
– Dokonalé pochopení nové pozice konkrétního zákazníka, které je základem cílených opatření v marketingovém mixu a vstupem do případné revize strategií.
– Široká škála opatření ke snížení nákladů – na summitu mnohokrát zaznělo, že nejde jen o pouhé osekávání nákladů, ale i o celkovou optimalizaci procesů, investice do komunikačních a informačních technologií (včetně zcela nového data managementu a harmonizace) a v neposlední řadě o úspory související s energetickým a ekologickým managementem.
– Strategickou prioritou i v období recese zůstává práce s lidmi. Kvalifikovaní pracovníci budou i nadále nedostatkové zboží. Je proto třeba na úrovni firem realizovat řadu opatření v oblasti managementu lidských zdrojů. Kromě toho je ovšem i nadále třeba společně bojovat za to, aby se obchodu vrátila jeho stavovská čest.
– Ve vztahu ke kvalitě výrobků v prodejní síti byl konstatován zájem o to, nastartovat znovu jednání s Ministerstvem zemědělství v zájmu znovuoživení projektu Klasa a dále iniciovat spolupráci s kontrolními institucemi za dodržování deklarovaných parametrů výrobků a kontroly jakosti.
V každém případě čeká obchodníky i jejich dodavatele velmi těžké období. Je proto nezbytné, aby je v této fázi aktivně podpořila i vláda. Retail Summit 2009 v tomto směru formuloval následující doporučení:
1) Absolutně klíčová jsou pro obchod a oživení poptávkové strany trhu opatření ke stabilizaci ekonomiky (na úrovni ČR i Evropské unie) a kroky směřující k podpoře a udržení zaměstnanosti. Účastníci summitu doporučují, aby vláda napřela největší úsilí právě tímto směrem.
2) Vysoce poptávaným opatřením je zlevnění práce v podobě alespoň krátkodobého snížení odvodů sociálního pojištění.
3) V oblasti investic se jako nejúčinnější účastníkům jeví zrychlení odpisů a vládní podpora menších, dobře zacílených rozvojových investic (regionální a lokální programy).
4) Účastníci Summitu považují za velmi kritickou situaci v oblasti financování obchodu, uvědomují si však že stabilita bankovního systému a jistota vkladů je absolutní prioritou. Řešení spatřují v dalším rozvoji garančních mechanismů, jejichž prostřednictvím by vláda umožnila financování vybraných obchodních aktivit. Očekávají od bank zcela transparentní jednání a včasné zveřejnění jejich business plánů.
5) Na Summitu několikrát zaznělo, že nejasná politika v oblasti zavedení eura rozhodně nepomáhá konkurenceschopnosti české ekonomiky a je třeba přijmout jasný plán zavedení evropské měny.
6) V neposlední řadě je i nadále třeba usilovat o podstatné zjednodušení legislativy a snížení byrokratické zátěže, která omezuje rozvoj obchodního podnikání v České republice.
7) I nadále platí, že by vláda i parlament neměly zvyšovat stávající míru regulace obchodního trhu a vyvarovat se veškerých opatření v tomto směru.
8) Z diskuse vyplynulo, že by vláda v žádném případě neměla přistupovat k protekcionistickým opatřením, která by v naší ekonomice silně orientované na export byla silně kontraproduktivní.
9) Účastníci Summitu hodnotili velmi negativně i veškeré snahy vedoucí k dalšímu zvýšení daňové zátěže a ke zdražení práce.
10) Za málo účinná byla shledána i opatření podporující rozvoj hospodářství v dlouhodobém horizontu, ale nepřinášející žádnou účinnou pomoc v kritických letech 2009/10 (viz například investice do dálniční a železniční sítě, pokud se nejedná o komplexně připravené akce přerušené původně z důvodu nedostatku financí).
Uvedené závěry bude vedení Svazu obchodu a cestovního ruchu tlumočit Vládě České republiky, Parlamentu a dalším zainteresovaným institucím.
Základní údaje o Retail Summitu 2009
– Retail Summit 2009, připravený Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR, VŠE Praha, časopisem Moderní obchod a společností Blue Events, navázal na předchozích 14 ročníků tradiční konference o rozvoji obchodu. Zachoval si své zacílení na český trh, dále však prohloubil svůj mezinárodní charakter. Stalo se tak jak díky vysoce reprezentativnímu mezinárodnímu panelu řečníků, tak s ohledem na strukturu účastníků, kteří reprezentovali 25 zemí. Summitu se zúčastnilo přes 800 delegátů.
– Konference se konala díky podpoře několika desítek firem a institucí. Zvláštní poděkování organizátorů patří odbornému garantu – firmě ORACLE a exkluzivnímu dodavateli mobility společnosti Hyundai.