Veškerý marketing neznamená vlastně nic jiného, než znát a dokázat uspokojovat potřeby a přání zákazníků lépe, než to dělá konkurence. V tom tkví podstata marketingu i určující význam a úloha zákazníků pro veškerý další chod podniku. Proto je pro podnikatele a manažery tak důležité sledovat situaci na trhu – tedy především své zákazníky a konkurenty. Na těchto znalostech závisí úspěch jejich další činnosti.
K poznávání zákazníků jsou nejvhodnější metodologicky propracované nástroje a postupy marketingového výzkumu. Umožňují, jak si ukážeme v dalším výkladu, objektivnější a systematičtější poznání potřeb, přání, očekávání a spokojenosti našich zákazníků. Přitom není až tak podstatné, jestli s nimi komunikujeme osobně (přímo z očí do očí) nebo zprostředkovaně přes nejrůznější vymoženosti současné komunikační a výpočetní techniky, jako jsou databáze, internet, telefon apod. Základní principy, tedy přínosy i omezení nástrojů a postupů marketingového výzkumu při poznávání zákazníků zůstávají v zásadě stejné.
Předkládaná publikace je určena zejména těm zájemcům, kteří chtějí být poučenými zadavateli marketingového výzkumu, případně dokonce realizátory vlastního jednoduchého průzkumu. Pro ně je v textu zvýrazněno více než dvacet rad pro začátečníky. Snahou je poskytnout alespoň základní představu o metodologických nárocích empirického zkoumání zákazníků. Často se má mylně za to, že marketingový výzkum je pouhé vymýšlení otázek a nahodilé rozdávání dotazníků. V následujícím textu jde naopak o to, aby byl čtenář schopen zasvěceně posoudit vhodnost praktického použití jednotlivých nástrojů (technik)a postupů marketingového výzkumu, zejména s ohledem na aplikaci získaných výsledků v konkrétní marketingové činnosti. Jedná se tedy o stručné uvedení do problematiky marketingového výzkumu. Pro větší názornost a inspiraci je v textu rovněž zvýrazněno více než dvacet příkladů konkrétních praktických problémů. Vycházejí zejména z výzkumů řešených v Mezinárodním institutu marketingu, komunikace a podnikání (IIMCE). K ověření toho, jak a nakolik byl výklad čtenáři správně pochopen, má zase posloužit více než osm desítek otázek k zamyšlení na konci jednotlivých kapitol.
Marketingový výzkum se využívá k poznávání názorů a přání zákazníků nejen v případě komerčních, podnikatelských subjektů, ale stále častěji také u institucí neziskového sektoru a veřejné správy. Proto v následujícím textu budou uváděny příklady z obou oblastí – tedy jak z prostředí podnikatelského (Soukromá vysoká škola ekonomická Znojmo, Veletrhy Brno, Vinařské a kulturní centrum Sádek a pivovar Starobrno), tak ze sféry veřejné správy (radnice v Brně, Dačicích a ve Znojmě).
Kniha vyšla v nakladatelství Computer Press
Marketingový průzkum
Poznáváme svoje zákazníky
Miroslav Foret
Váz., 167 mm x 225 mm, 124 str.,
Doporučená cena 247 Kč
Prodejní kód: KE0517
ISBN: 978-80-251-2183-2
EAN: 978-80-251-2183-2