Oddělení společnosti Deloitte zabývající se technologiemi, médii a telekomunikacemi (TMT) zveřejnila své prognózy pro sektor médií v roce 2009, dle kterých by živá produkce a sportovní akce mohly v roce 2009 po mnoha letech trvalého růstu výnosů spíše přežívat. Omezování oficiálních rozpočtů signalizuje, že je daleko méně peněz na financování extravagantních turné či nákup nových hráčů. Prognóza na tento rok rovněž předpovídá znovuobjevení mobilní televize, protože mobilní zařízení a služby mohou hrát důležitou roli na širším televizním trhu.
Dariusz Nachyla, vedoucí oddělení TMT ve společnosti Deloitte Střední Evropa, poznamenává: „Letošní prognózy pokrývají mnoho zajímavých témat včetně větší sledovanosti televize v roce 2009, dlouho očekávaného nárůstu reklamy prostřednictvím mobilních telefonů a nových obchodních podniků působících v oblasti mobilní televize”.
Prognózy pro rok 2009 vycházejí z interview s klienty členských společností skupiny, z informací poskytnutých více než šesti tisíci partnery a manažery specializovanými na TMT z členských společností Deloitte, z diskusí s analytiky z daného odvětví i z interview s předními manažery z celého světa.
Televize opět nalézá sebedůvěru
Je na recesi něco dobrého? Pracujete-li v televizi, vaše odpověď by mohla být ano. V těžkých časech má sledovanost tendenci růst, protože spotřebitelé zůstávají doma. A opravdu. Již v druhé polovině roku 2008 byl zaznamenán nárůst průměrné doby sledovanosti. Přechod z analogového na digitální televizní vysílání může sledovanost ještě posílit. Mimoto, profesionálně vyrobený program se nyní prosazuje před programem tvořeným uživateli, a to jak on-line, tak v plošném vysílání.
V roce 2009 naroste celková sledovanost na jednoho diváka pravděpodobně o 30 minut týdně. Nastává tedy vhodný čas pro to, aby si televize udělala odstup od ostatních médií a aby nejsilnější hráči investovali do obsahu, smluv a aktualizace infrastruktury.
Mobilní reklama nachází svůj význam
Vzhledem k tomu, že globální reklama pociťuje propad vyjádřený dvoumístným číslem a následující rok slibuje ještě tvrdší kurs ekonomiky, může nastat čas mobilní reklamy. Mobilní telefony jsou všudypřítomné, a proto nyní více než kdy jindy mohou být použity pro šíření reklamy.– a dnes panuje i ustálený názor na to, jakou reklamu lze šířit prostřednictvím mobilu a jakou nikoli.
V roce 2009 naroste počet kampaní, které využijí potenciálu a vlivu mobilních telefonů. Za vzor jim bezesporu poslouží jedna z nejúspěšnějších kampaní svého druhu, a to použití textových zpráv v rámci prezidentských voleb ve Spojených státech. Mobilní reklama opravdu odstartuje ve chvíli, kdy bude možné jedním kliknutím rozeslat reklamní sdělení celé komunitě uživatelů mobilních telefonů.
Znovuobjevení mobilní televize
V současné době převládá názor, že mobilní televize „přešlapuje na startovní čáře“. I když jednoho dne mohou být „televizní obrázky“ běžnou součástí telefonů, není pravděpodobné, že by se tento den zanedlouho objevil. Vzhledem k neutěšeným výsledkům roku 2008 budou mnohé aktivity týkající se mobilní televize v roce 2009 pravděpodobně odsunuty na neurčito. A to i navzdory takovým prestižním akcím, jako olympijské hry.
Mobilní zařízení a služby však stále mohou hrát hodnotnou roli na širším televizním trhu – společnosti, které vyrábějí televizní pořady, jen musí mít liberálnější pohled na věc. Mobilní telefon lze použít nejen za účelem vzdáleného programování digitálních videorekordérů (DVR), ale i k objednání požadovaných programů. Provozovatelé plošného vysílání by tak mohli posílat ukázky na nové pořady, filmy či seriály a zákazníci by si stisknutím tlačítka příslušný pořad nahráli. A při propojení set-top boxů s mobily a využitím jejich speciálních vlastností by televize dokonce mohly umožnit, aby informace o sledovanosti byly automaticky přenášeny společnostem, které se zaměřují na sběr statistických údajů.