Pro 79% obyvatel velkých měst představují nákupní centra zároveň místo, kde utratí v maloobchodě nejvíce peněz. Přitom 54% domácností navštěvuje nákupní centrum minimálně jednou týdně, dalších 25% alespoň 1x za 14 dní. Tuto skutečnost potvrdil rozsáhlý spotřebitelský výzkum nákupních preferencí SHOPPING MALL 2002, který v závěru září realizovaly v devíti velkých českých a moravských městech společnosti INCOMA Research a GfK Praha.
Více než čtyři pětiny respondentů stráví cestou do nákupního centra maximálně 20 minut. Dlouhý čas ovšem stráví návštěvníci v samotném centru – jen pětina je s návštěvou centra hotova rychleji než za hodinu, nejvíce návštěvníků (62%) se zde zdrží po dobu jedné až dvou hodin, pětina respondentů tráví v nákupním centru běžně tři hodiny i více. Průměrná výše útraty při jedné návštěvě nákupního centra činí 1225 Kč, zajímavé je že roste výší dosaženého vzdělání. Nejvyšší je v Praze, poměrně nízká naopak v Ostravě.
Největší část výdajů realizují návštěvníci center v hypermarketech. Zájem spotřebitelů se ovšem nesoustřeďuje jen na hypermarkety, ale i na specializované prodejny v nákupních pasážích – nejnavštěvovanější jsou prodejny drogerie a parfumerie, oděvů, tabáku a tisku a prodejny domácích potřeb.
Přestože by se mohlo zdát, že lidé již jsou nákupními centry nasyceni, opak je pravdou. 38% oslovených tvrdí, že by trávili v nákupních centrech i více času, pokud by se jejich nabídka ještě zlepšila.
V případě zájmu o další informace o projektu SHOPPING MALL lze kontaktovat:
INCOMA Research – Dr. Tomáš Drtina, e-mail: drtina@incoma.cz
nebo GfK Praha – Ing. Michal Ševera, e-mail: severa@gfk.cz severa@gfk.cz .
Grafy:
Kolik času trávíte obvykle v nákupním centru při jedné návštěvě?
Trávil(a) byste v nákupním centru více času, kdyby se jeho nabídka zlepšila?