Marketing každé firmy je originální, neopakovatelný příběh. Rodí se a vzniká v těžkých porodních bolestech“ v hlavách manažerů, kteří mají hlavní úkol jej aktivně představit celému světu. Marketing je ve všem kolem nás, potkáte-li zajímavého člověka je to příležitost, plížící se rodinná krize je ohrožení… Je v tom kouzlo i prokletí mnoha osudů. Neznám větší kreativitu a odvahu než člověka, který stojí na prahu podnikání a vkládá do svého počínání veškeré naděje, síly a peníze.
Úspěšně firmy věří, že marketingově myslet, znamená myslet chytře, znamená myslet hlavou zákazníka. Základní dvě roviny marketingového myšlení jsou pohled zákazníka na produkt (výrobek, službu) a míra aktivní komunikace.
Odpovědný manažer si musí položit otázku:
- Na čem bude postaven náš marketing 2009?
- Čím překvapíme své zákazníky?
- S jakou inovací přijdeme?
- Budeme to my, kdo jim vyrazí dech zajímavou myšlenkou, nebo nás předběhne konkurence?
Čertík pokušitel okamžitě podsouvá otázku: „Vyplatí se nám změna? Obzvlášť když náš business vlastně funguje docela dobře.“
Anděl marketingu oponuje: „Nenastal už čas brát zákazníky vážně?“
Jeho výzva je jasná, sestupte s trůnu své zaslepenosti a ponořte se do hlubin duše svého zákazníka. Úspěšné firmy nikdy nepřestávají sázet na inovace řízené zákazníkem.
Úspěšné firmy znají a hlídají svá rizika. Ví v čem je Achillova pata jejich počínání. Neustále pracují na snížení dopadů těchto slabin.
Největším nepřítelem marketingu je povrchnost, zjednodušování, univerzálnost, stereotyp, nuda, opsané modely.
- Manažeři úspěšných firem jsou obezřetní, zvažují, počítají (přece jde o peníze, které budou muset investovat), ale nakonec se v relativně krátkém čase rozhodnou. Jejich odvaha udělat změnu je silnější než strach z neúspěchu.
- Manažeři úspěšných firem dělají ze svých zákazníků obchodní partnery. Ví totiž, že zákazníci jsou jako porota v anglosaském právním stylu – říkají vinen nevinen. Poslechnou si všechny pro a proti, srovnají naše slova (sliby, reklamní slogany) a naše činy a kupují nebo odcházejí.
- Manažeři úspěšných firem nemají čas na nostalgii. V minulosti se skrývá pouze zdroj poučení se z chyb, ale nic více. Zákon změny říká: naše včerejší kroky nepředurčují dnes (respektive zítra) stejný výsledek, jaký vyvolaly včera.
Z toho všeho mě vyplývá jediný závěr:
Úspěšné firmy jsou neustále v pohybu, nikdy se nezastavují.
Příčinou tohoto pohybu jsou změny, kterými procházejí zákazníci a jejich potřeby. Nestačí jen dobrá víra a předsevzetí jít do všeho s maximálním nasazením.
Vždyť „čekárny“ exekutorských úřadů jsou plné lidí, kteří se ptají: „Proč? Vždyť jsme do toho svého počínání dali všechen svůj čas, peníze a nasazení.“
To nestačí, klíčové je dělat správné věci . A k tomu vede cesta reinkarnace do těla zákazníka. Přeji všem, aby se tento těžký proces podařil.