Výzkum trhu

V období hospodářské krize jsou ženy šťastnější než muži

Svět zápasí s globální recesí a finanční trhy zůstávají nestálé. Mnoho lidí si v této době připomíná, že za peníze se štěstí koupit nedá. Výsledky celosvětové studie The Nielsen Company zkoumající štěstí odhalují, že muži jsou šťastnější s penězi, zatímco ženy jsou šťastnější, pokud mají přátele a dobré vztahy se svými dětmi, spolupracovníky a nadřízenými.

„Protože u žen ovlivňují štěstí neekonomické faktory, jejich štěstí je odolnější vůči hospodářské krizi. Tím se dá i vysvětlit, proč jsou na světě ženy šťastnější než muži,“ řekla Markéta Charvátová, Consumer Research Manager společnosti Nielsen.

Studie, která byla realizována v 51 zemích světa a zúčastnilo se jí přes 28 tisíc online respondentů, zjistila, že ženy jsou šťastnější ve 48 zemích. Pouze v Brazílii, Jihoafrické republice a Vietnamu bylo zjištěno, že muži jsou šťastnější. Největší rozdíl mezi pohlavími byl zjištěn v Japonsku, kde ženy byly o 15 % šťastnější než muži. Ženy jsou také optimističtější co se týče budoucnosti.

Celosvětově byly ženy také spokojenější se svým sexuálním životem, ačkoli muži byly celkově spokojenější se svými partnerkami. S fyzickým zdravím jsou naopak spokojenější muži, a to zejména v Jihoafrické republice. V Egyptě je tomu opačně, ženy jsou zde se zdravím spokojenější než muži.

Celosvětově řadí muži spokojenost spojenou s duševním zdravím výše než ženy. Taková byla odezva v Belgii, Jižní Korey, Mexiku, Norsku, Švédsku, Egyptě a Izraeli.

Podle studie společnosti Nielsen jsou celosvětově třemi hlavními determinanty působící na štěstí: osobní finanční situace, duševní zdraví a práce/kariéra. Být spokojený se svým partnerem je také důležité v mnoha zemích.

Studie společnosti Nielsen nejen měřila úroveň štěstí, ale také zjišťovala, které specifické faktory k němu na světě přispívají. Štěstí je záležitost ovlivněná místními podmínkami a osobností jednotlivých respondentů. Mnoho chudších a rozvojových zemí totiž předčilo v úrovni spokojenosti ty rozvinuté v téměř všech aspektech života.

Co činí lidi na světě šťastnými?
Litevci a Indonésané se nejvíce spoléhají na svou osobní finanční situaci a práci, zatímco Jihoafričané a Venezuelané jsou na penězích nejméně závislí s ohledem na jejich vztah ke štěstí.

Češi spolu s Venezuelany jsou nejméně závislí na duševním zdraví jako aspektu ovlivňujícího jejich pocit štěstí. Mexičané a Kolumbijci byli nejspokojenější se svým duševním zdravím, zatímco respondenti z Jižní Korey a Japonska nejméně.

Švýcaři a Finové byli na čele žebříčku těch, kteří si vybrali fyzické zdraví jako primární faktor ovlivňující štěstí. Naproti tomu Australané považují za nejdůležitější stav jejich duševního zdraví.

Studie také zjistila, že obyvatelé v USA a Polsku považují vztahy se svými spolupracovníky jako silný faktor působící na štěstí, dokonce důležitější než vztahy s jejich vlastní rodinou.

Občané ve Vietnamu a Japonsku s jejich tradičně silným vztahem k rodině jsou na čele zemí, kde považují vztah s rodiči za silný determinant štěstí. Naproti tomu pro Čechy a Dány má tento faktor nízkou významnost.

Spotřebitelé v Číně a České republice řadí ekonomickou situaci jejich země mezi silné determinanty štěstí.

Pro spotřebitelé v Singapuru, Vietnamu, Číně a Hongkongu byly místní a národní vláda stejně jako spravedlnost ve společnosti (právní a ekonomická práva) silnými determinanty jejich osobního štěstí.

Číňané a obyvatelé Singapuru byli na čele těch, kteří byli nejspokojenější s jejich národní vládou. V Singapuru a Norsku byli obyvatelé nejšťastnější s tím, že mají spravedlnost ve společnosti.

Nielsen se díval blíže na výsledky studie, aby zjistil, zda štěstí bylo ovlivněno nízkým nepoměrem ve mzdách, nízkou korupcí nebo mírem. Překvapivě země, které si nevedly dobře v těchto faktorech, byly v mnoha případech nejšťastnějšími národy.

O studii
Studie byla zpracována oddělením spotřebitelského výzkumu společnosti The Nielsen Company, zúčastnilo se ji 28 153 respondentů z 51 zemí světa. Dotazování probíhalo v dubnu roku 2008. The Nielsen Global happiness index je založen na současné a předpokládané úrovni štěstí spotřebitelů. Nielsen provedl analýzu mezi zdroji štěstí (duševní zdraví, přístup k informacím, vztahy s partnery ad.) a celkovou úrovní štěstí.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!